B230 Penta Hoofdpijn dossier - Hulp gevraagd
B230 Penta Hoofdpijn dossier - Hulp gevraagd
Hallo mede liefhebbers,
Vandaag een nieuwe uitdaging aangegaan, een Boot uit 1982 met hierin 2 Volvo B230 Penta blokken met Solex carb's. De boot is reeds door een collega van mij aangeschaft waarbij 1 motorblok niet werkend was.
Nu de volgende issue's:
1. Het blok bouwt op alle 4 de cilinders slechts 3 bar compressie op
2. Benzine komt bovenin de kop te staan vermengd met olie
Hierdoor slaat het blok natuurlijk niet aan, ondanks dat we geen historie van het blok en de kop weten zag het er allemaal wel erg vers uit, kop was gevlakt en koppakking vernieuwd. Wij hebben de kop los gehad, geen kromme kleppen, scheuren, niet-afdichtende zuigerveren of andere rariteiten gezien. Hierna hebben wij de kop weer op een juiste wijze teruggemonteerd met nieuwe pakking en trekbouten.
Onze beredenering was: Distributie riem staat niet op tijd waardoor deze op alle 4 de cilinders niet de juiste compressie op kan bouwen, bovendien door het vele starten / verzuipen is de olie gaan mengen met benzine? Distributie nagelopen en opnieuw op tijd gezet met de merktekens met de vraagbaak ernaast maar helaas geen verschil in compressie.
Wat het olie/benzine verhaal betreft: Hoe kan dit mengen en bovenin de kop komen? We hebben de kleppendeksel eraf gepakt met starten en zien de olie vermengd met benzine langs de klepbuckets omhoog komen en niet door de oliekanalen in de kop...?
(Bijlage foto vh onderblok/ zuigers)
Wie schiet ons qua kennis en kunde bij? Vandaag een dag zoet aan geweest zonder succes, ik heb zelf redelijk wat kennis over de B230 maar deze issues ben ik nog nooit eerder tegengekomen.
Ik hoor het graag en alvast bedankt!
Gr Stijn