940 plots uitgevallen, niet meer starten
940 plots uitgevallen, niet meer starten
Volvisti,
vorige week vrijdag, na een ritje van Lopik naar Callantsoog met de 945, B230FK, is bij een afrit de motor spontaan gestopt.
Krijg hem sindsdien niet meer lopend. Hij heeft direct daarna nog heel even willen starten, een paar seconden zachtjes lopen, maar bij gaf geven niet oppakken.
Als eerste het witte Injectierelais vervangen, die had ik in de auto liggen maar bood geen soelaas.
Vervolgens de auto zelf weggesleept, toevallig waren we met 2 auto's. Wel grappig, een Prius Plug-In die een 940 Station sleept. Ging trouwens wel goed...(hoog verbruik opeens... :-) )
Vervolgens ANWB gebeld, die kwam vlotjes langs.
Overlegd, Brandstof pomp loopt, bij injectiebuis met sleuteltje 15 en 17 geloof ik boutjes losgemaakt en benzine stroomt.
Met Spuitbus direct in de luchtinlaat "startversneller oid" inspuiten, direct aanslaan, en even later uiteraard afslaan. Vacuumslangetjes etc zien er allemaal goed uit, ik zie ook niks afwijkends. Vorig jaar (15k geleden) bij Timen nog kleppen gecheckt, nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabels erop gezet, alles is in principe ook goed, geen enkel probleem gehad de afgelopen 11 maanden.
Alles lijkt dus te werken, maar helaas, niet meer starten, resultaat ....op de Ambulance, NA het, overigens zeer gezellige weekend.
ANWB heeft me een paar dagen later netjes thuis afgezet, inclusief de 940.
Vandaag even bij de dealer (Hooftman) langs geweest en die wees op het relais voor de veerpoot aan bestuurderszijde, tik erop, wellicht werkt het. Helaas.
Ik kan natuurlijk (nog) een ander Injectierelais (die witte onder de asbak) vervangen, maar betwijfel of dat de oplossing is. Er is dus al een nieuwe ingegaan.
Nu verdenk ik de BDP-sensor, die stuurt volgens mij wanneer brandstof te "geven" en wanneer niet. Morgen eens kijken of ik die los kan krijgen. Het blok is in ieder geval koud genoeg en lange armen is geen probleem. Ik vond hem wel een heel klein beetje onrustig lopen al wat langere tijd, het forum doorlezende zou dat mogelijk ook kunnen wijzen op een BDP-sensor probleempje...?
Iemand nog meer ideeën? Temp-sensor, maar dat lijkt me niet veel met starten te doen, meer daarna?
Een adresje waar op zaterdag in de omgeving van Lopik een nieuwe BDP-sensor te halen is?
Helaas heb ik geen uitleeskastje van OBD-2 aansluiting op de middenconsole naar LED-codes, weet ook niet of die werkt met een 975-ECU.
Het is overigens een B230FK van begin '96 , alleen op benzine.