740 schakelt zwaar
740 schakelt zwaar
Goedemiddag Volvisti,
Zelfs in de huidige (kwakkel)winterse omstandigheden schakelt de 740 (M47 bak) erg zwaar naar de tweede versnelling wanneer het ijzerwerk nog koud is. Eenmaal warm dan gaat het schakelen aanzienlijk beter.
Als vergelijk dient onze 940 (ook M47) die zowel koud als warm uitermate soepel schakelt. Dit wil ik voor de 740 ook.
Bij de laatste beurt is de versnellingsbakolie ververst en is er ATF-F olie ingekomen. Van de garagist kreeg ik het advies om er een additief bij te gooien, daar voel ik me echter niet zo comfortabel bij. Is dit terecht?
Om te beginnen ga ik binnenkort naar Timen om de koppeling te laten vervangen. Niet omdat ik bij een zwaar schakelende versnellingsbak als eerste aan de koppeling denk. Wel omdat de koppeling sowieso versleten aanvoelt (koppeling grijpt 'hoog' aan, heeft geen duidelijk aangrijppunt en kraakt bij bedienen).
Mocht de oorzaak van het zware schakelen in een versleten koppeling gezocht moeten worden dan pak ik dat gelijk mee.
Een versleten koppeling bij pakweg 110.000 km duidt wat mij betreft op een niet al te beste chauffeur en/of veel stadswerk in het verleden. Beide invloeden zullen waarschijnlijk ook hun sporen op de synchromeshes van met name de tweede versnelling nagelaten hebben.
Mocht het vervangen van de koppeling onverhoopt niet het gewenste effect hebben dan overweeg ik om de olie van de versnellingsbak nogmaals te vervangen. Er gaat dan echter geen ATF-F meer in.
Een speurtocht op het internet laat verschillende meningen zien (what is new?) over het effect van andere olie. Ook de website van IPD geeft een advies: http://www.ipdusa.com/techtips/10091/m46-m47-transmission-oil.
Op basis van al deze berichten overweeg ik dus om de olie nogmaals te verversen. Motorolie gaat het niet worden aangezien ik ook daar met mijn beperkte kennis van oliën niet zo'n goed gevoel bij heb. Het lijkt me dat de uitdaging van versnellingsbakolie een heel andere is dan die van motorolie, qua belastingen. Blijven dus de oliën voor handgeschakelde versnellingsbakken over, met tenminste de volgende specificaties: GL-4 kwalificatie omdat de GL-5 kwalificatie ingrediënten (zwavel) bevat die de bronzen synchromeshes in de M47 versnellingsbak aan kunnen tasten. Verder ben ik zoek naar een olie die koud ongeveer even visceus is ATF-F olie. Een olie die in de buurt komt is de SP1051 van Kroon Olie. Niet toevalligerwijze is dit ook de olie die voor de M90 versnellingsbak aanbevolen wordt. Roept bij mij de vraag op in hoeverre de M90 versnellingsbak qua synchromeshes vergelijkbaar is met de M47?
Ik ben erg geïnteresseerd in gefundeerde meningen / ervaringen mbt het gebruik van andere oliën dan ATF-F in een M47.
Oh ja, natuurlijk heb ik ook het gebruik van Volvo synthetische versnellingsbakolie overwogen. Ik heb echter geen idee wat dit goedje kost en ook Volvo zal deze ergens inkopen.
Thx,
Martijn