ZF4HP22 maakt raar geluid - olieinhoud ?
ZF4HP22 maakt raar geluid - olieinhoud ?
Beste volvo-isten,
Weet er soms iemand hoeveel olie er op een ZF4HP22 bak moet ? Hoeveel in het complete circuit ?
In de databoek en autodata staat 2 L bij aflaten en vullen, maar alles is er af geweest en afgetapt (oliekoeler gedemonteerd), nu zit er 2,7 L op (misschien iets te veel). Bij stationair draaien (ook langer dan 10min zoals beschreven i/h instructieboekje ) moet ik toch de kant van de 40°C aflezen hé op de peilstok ?
De auto heeft geen 30 min volle gas gereden dus aan de kant van 90°C moet ik niet zijn (correct ?). , alleen stationair draaien, rijden kan ik nog niet wegens nog geen nummerplaat enz.
Het probleem is dat ik iets hoor rammelen aan de versnellingsbak ... (in alle versnellingen P R N D 3 2 1 ) - auto heeft 171.000 kms en van MY1987 B230 (gemaakt 2de helft van 1986)
Het geluid is zoals gelijk een tandwiel dat knarst of een as dat loos draait ... ergens links in de bak (kant van het stuur) . Voordien (met de oude olie) heb ik dat nooit gehoord .
Nu zit er Dexron III in , Dexron 2 is niet meer te krijgen. Normaal is Dexron III backwards compatibel met Dexron II dus daar is ook geen probleem.
Ik heb er trouwens 5,5 tot 6 L olie afgehaald, wat normaal veel te veel is dat er in mag .... De olie werd er ook wel uitgegooid heb ik gezien, reeds alles mooi gereinigd nu aan de bak onderaan / opzij en leidingen.
Bij een AW bak moet er meer olie in, dat is 7L of meer ... klopt dit ?
Dit dan weer op een site gevonden voor de ZF4HP22 : http://www.marathos.de/volvo/oldtimer/au...
Fuellmenge 7,5 Liter (davon 2,5 Liter im Wandler)
- dus 7,5 Liter inhoud, waarvan 2,5 liter in de converter ... schrijft die, wel raar dat volvo dan zegt 2 Liter voor ZF (aftappen en vullen) ...
Als ik kijk naar de peilstok, was er volgens mij ook wat te weinig olie in (bij 2,7 - 2,8 L) . Er is wel olie aan de zijkant van de peilstok , maar niet in het platte bredere deel waar dus MAX en MIN geschreven staat . Dus te weinig olie in de bak ? daarmee dat ik het tandwiel hoor draaien / knarsen ?
bij een ZF mag je ook geen gas geven in Neutraal of in Park, omdat die dan intern kapot gaat doordat de pomp geen olie rondstuurt in de stand N of P . (gevonden op volvoclub.org.uk) . Ik heb dat wel even gedaan mbt ontluchten koelsysteem (tot 1500-2000 rmp) , maar daarvan mag die niet kapot zijn. De geluiden zijn begonnen nadat ik de olie afgelaten heb en nieuwe erop (wellicht te weinig). Ook zal ik de boel nog maar eens aflaten en de pan uitkuisen ... of zo laten ? Wordt ook aangeraden mbt aanlading van de pan binnenin etc (de oude olie smeerde nog en was vettig, wel iets donkerder en niet zo rood meer dus time to replace ;-) ) .
Ook is er een procedure mbt zelf flushen van het systeem via de koelerleiding loskoppelen etc, maar lijkt mij vrij omslachtig ...
Ik hoor het graag,
Grtjs, K.