werking egr 2.4 D tic
werking egr 2.4 D tic
Als ik de egr op de dieel aansluit, blijft hij open wanneer de motor warm is. En wel vanaf stationair tot hoog in de toeren.
Resultaat: Veel zwarte rook bij acceleratie.
De egr klep werkt goed. Hij sluit perfect af zonder vacuum.
De thermoklep geeft het vacuum door na opgewarmde motor.
De electriche klep (tussen de thermo en egr in), krijgt bij koude motor geen stroom, bij warme motor wel.
Ik weet niet hoe die e-klep aan zijn stroom komt.
Vanaf de luchtinlaat komt er een klein slangetje die naar het dieselpomp-membraam gaat en daarna doorgetrokken is naar twee electrische dingetjes verderop.
Deze zullen reageren op wisselende drukverschillen van de luchtinlaat.Ik weet niet hoe ze werken. Ze krijgen wel spanning, Als ze overdruk of vacuum krijgen, gebeurt er niets. De slangetjes zijn ook goed.
Momenteel rij ik zonder egr. Dan rookt hij niet. Maar ik wil graag dit systeem goed begrijpen. Minder nox in de stad kan ook geen kwaad.