Volvo waterpomp, goedkoop of duur?
Volvo waterpomp, goedkoop of duur?
Onderdeelprijzen kunnen sterk verschillen. In een aantal gevallen is origineel aan de prijs maar is het goedkope(re) third-party onderdeel minstens even goed. Dit is bijvoorbeeld het geval met spanningsregelaars, tussen Bosch en ‘de Chinees’ ligt een wereld van verschil, de onderdelen zijn van het object zijn nagenoeg identiek, twee borstels met veertjes, een weerstandje en een schakeling met thyristorregelaar . Beide regelen goed en gaan bijna even lang mee. Dus waarop zou je niet voor het Chineesje van ongeveer één tientje kiezen?
Steker nog, de bodemplaat onder de motor is te verkrijgen in een betere kwaliteit dan de originele Volvo plaat en zeker de helft goedkoper.
Bij waterpompen ligt dit echter geheel anders. Een originele Volvo pomp koop je niet beneden de €120 , vaak berekent de dealer er meer voor. Third party pompen kun je al betrekken vanaf €25. Dat zijn enorme verschillen.
Mijn ervaring is, en dat werd bevestigd door de meldingen in twee draadjes van het professionele AMT forum, dat de third partypomp 35 tot 40.00 kilometertjes blijft pompen. Daarna is het helemaal over. Het ging op het AMT forum over pompen van onder meer Q-Hazel, Kühl, Graf en nog wat andere merken. Ik heb daar gelukkig wat minder ervaring mee, bij mij ging het alleen om een Q-Hazel en een Kühlpomp, daarna was ik genezen.
Onder Parijs liep het lager uit de in Denemarken gemonteerde Q-Hazel. De as met de fan was gelukkig niet door de radiateur geslagen, al scheelde het weinig. Net voor een afrit, ik kon nog net van de weg af. Op de snelweg ben je overgeleverd aan de ramp die depanneur heet, nu kon ik netjes via de ANWB hulp krijgen. Die sleepte mij af naar een Volvo dealer. Ondanks dat de onderdelenpositie van Volvo in Frankrijk belazerd is, hadden zij één waterpomp liggen. Ik zei dat ik hem zelf wilde monteren, gezien de tijd. Dat kon. De pomp zat niet meer in de originele verpakking maar lag in een bak met ongeregeld, maar zag er hagelnieuw uit. Ik kreeg de pakking en het rubberwerk er los bij, plus gratis de koelvloeistof. De vraag of ik daarom een korting van 75% wilde met garantie tot aan het hek kwam mij toch redelijk sympathiek voor. Hiermee bespaarde ik het hotel, het arbeidsloon en een á twee dagen extra verblijf en de verdere ellende. Zelfs al was de pomp een paar maanden later aan gort gegaan dan was dit toch voordeliger.
En een uurtje later waren wij weer op weg. Naar later bleek met een door de hitte gescheurde cylinderkop, waar wij nog wel mee thuis konden komen. Overigens was de kop toch bijna uitgesteld, dat betekent verminderde ellende. En er bleken veel cylinderkoppen in deze wereld verkrijgbaar te zijn...
Toen ik uiteindelijk een paar jaar later de wagen verkocht zat de waterpomp er al 180.000 kilometer in zonder een centje pijn.
Op het AMT forum werden ook door (chef)monteurs de reacties van de toeleveranciers en fabrikanten genoemd. Variërend van ‘De wagen zal wel met water in plaats van koelvloeistof hebben gelopen’ tot ‘Wij denken dat er gewoon met leidingwater is bijgevuld.’ Of, en dat is wel een hele sterke: ‘De monteur zal wel een paar maal aan de pomp hebben gedraaid toen deze nog niet was gemonteerd, daar kunnen ze niet tegen’ Volslagen onzinverhalen, want wie stuurt er in ons soms koude elfstedentochtland een klant met water de weg op? En de pompen ondergaan toch een eindcontrole, dan draai je toch even aan de pomp-as? En stuur je de klant de weg op met water dan verlaag je toch je omzet? Gierende nekzwets. Wanneer je de vele reacties op AMT leest zou je gaan geloven dat er een waterpompenmaffia is.
Op zich hoef je 35.000 kilometer met een waterpomp niet te merken. De meeste automobilisten rijden jaarlijks amper 10.000 kilometer met hun gebakje en ruilen dit dan na twee jaar in voor een andere asfaltn**ker. Heb je in die tijd misschien een waterpomp naar de koelwaterfilistijnen dan valt dat niet op. Maar ben je gewend minimaal zo’n 250.000 met een wagen te doen dan zou het wel op kunnen vallen. In ieder geval, toen ik de wagen na 180.000 kilometer na dit incident verkocht zat de waterpomp er nog steeds in zonder een centje pijn.
Volgens het rekensommetje doe je dus ongeveer 5 maal langer met een originele pomp. En let op, er is ook een financieel rekensommetje.
Conclusie: Laat de aangename €22,68 voor de Ridex maar zitten, 5 Ridex pompen zijn net iets goedkoper dan één Volvo pomp. Kies je voor een Stark pomp dan ben je €69,17 kwijt, da’s nog erger. Dan kosten die 180.000 kilometer je €345.85, dus bijna 3 maal zo veel. En dan heb ik nog niet het niet over het werk...
Jaja, het houdt niet op bij sleutelen, je moet ook een lichte voorliefde voor accountancy hebben...