'Vervetting van de slagader', wat nu?
'Vervetting van de slagader', wat nu?
Hallo,
Ik rijd al behoorlijk lang 700/900 en heb onlangs nummer zes gekocht en toch ook maar eens lid geworden. Binnenkort zal ik mijzelf wat uitgebreider voorstellen, ik heb vooral ver weg van Nederland de wagens vaak onbarmhartig op de pijnbank gelegd (waar ze behoorlijk goed tegen bestand zijn) en daarbij een hoop meegemaakt wat het delen waard is. Ik ben zeker ook van plan eens mijn top-10 van ergernissen van deze orde van auto's op een rijtje te zetten, naast alle hoogverdiende lof mag dat ook wel eens.
Maar nu zit ik even met een kwestie van mijn nieuwe 1997 940 LPT 350dk. Het is mijn eerste turbo dus dit is voor mij technisch een nieuw hoofdstuk in mijn Volvo verhaal, dat nota bene begon met een fantastische carburatie orgelbak uit 1986. Terzijde, waarom is bij het kopen van een nieuwe baksteen altijd de dynamo aan een revisie toe, lagers, sleepringen, borstels en al? Dat was meteen de eerste klus die ik - zelf - gedaan heb. De tweede ronde was remmen, schokkers, uitlaat en dergelijke nalopen, niets aan de hand.
Bij het inspecteren van het pijpwerk onder de motor trof ik vervolgens echter een vette olieachtige aanslag aan in de pijpen rond de intercooler, in een mate die wijst op meer dan alleen 'zweten'. Dat voelde onaangenaam want ik ben nog helemaal niet toe aan het werken aan een versleten turbo. Ik had echter snel door dat de boosdoener de slang is die vanaf de carterventilatie vlak voor de turboinlaat uitkomt. Nou ben ik nooit een grote vriend geweest van hoe die ontluchtingspijp daar onder het spruitstuk bevestigd (of juist niet) zit maar toch was ik wel opgelucht dat de turboas (die op het gevoel geen speling had) zeer waarschijnlijk niet de oliebron was.
Natuurlijk wil ik het systeem zo snel mogelijk droog hebben dus mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen is hoe ik dit moet aanpakken. Ik vrees dat het spruitstuk losmaken niet te vermijden is maar wat kan ik dan verwachten? Is er nog een vlamdover, wat voor smurrie kan ik aantreffen, hoe krijg ik die pot schoon? Wat kan ik doen met die vettigheid in de grote buizen, het liefst zonder de intercooler uit te moeten bouwen? Belangrijker nog is de vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe herhaling te voorkomen, of is er misschien een incident met teveel motorolie in het carter geweest?
Bij voorbaat dank voor alle tips, met vriendelijke Volvo-groeten,
Sietse