Verplaatsen claxon
Verplaatsen claxon
Het mooie weer komt er weer aan. Tijd voor leuke klusjes aan de auto's.
Onder andere het verplaatsen van de claxons.
Ik heb een mooie plek achter de grille gevonden op de diagonaal lopende ondersteuning van de motorkap vergrendeling. Kan ik ze mooi met een norma beugel aan vast klemmen. De kabelboom heb ik via het luikje van het sleepoog over de bumperdemper heen geleidt.
Dit weekeinde heb ik de claxons gedemonteerd, schoongemaakt en van een verse laklaag voorzien.
Als onderdeel van het verplaatsen ga ik de claxons ook via een relais aansturen.
Omdat ik het graag simpel houd wil ik daarvoor de originele draadboom gebruiken; weliswaar in verlengde vorm.
De geschakelde plus wil ik gebruiken voor de schakeling van het relais en voor de voeding van de claxons. De min via het stuurwiel wil ik gebruiken voor het schakelen van het relais. Voor de voeding van de claxons leg ik dan nieuwe massa's aan.
Ik moet nog een keuze maken in de wijze waarop ik de geschakelde plus ga gebruiken. Hopelijk kan iemand mij (uit ervaring) adviseren.
* Volstaat het om beide claxons en het relais met een enkele oorspronkelijke plus draad van energie te voorzien? Of is het gevraagde vermogen te hoog voor deze ene draad?
* Een andere optie is om beide oorspronkelijke plus draden naar een relais te laten lopen en beide claxons vanuit dit ene relais te voeden. Is dit mogelijk?
* De derde optie is om alles gescheiden te houden en twee relais te gebruiken voor de aansturing van de claxons.
De laatste optie is technisch de mooiste maar ook overkill wanneer het niet nodig is.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.