verminderd koppel/vermogen, hoger verbruik 940 LPT
verminderd koppel/vermogen, hoger verbruik 940 LPT
Mijn Volvo 940 LPT van 1998 met Vialle G3 installatie is lui na het vervangen van een uitlaat.
De km-stand is net boven de 500.000. Ik rij nu ruim 12 jaar met deze auto.
Enkele jaren geleden is de cilinderkop gereviseerd. Het revisiebedrijf meende dat de turbo een beetje versleten was. Ik denk dat het wel meeviel, maar in ieder geval had het mechanisme van de waste gate veel speling. Ik heb een nieuwe turbo aangeschaft en gemonteerd. De nokkenas bleek pitting te vertonen op de toppen van de nokken. Een nieuwe nokkenas kon ik niet vinden. Er is eerst een verkeerde nokkenas geplaatst. Later is alsnog een gebruikte T-nokkenas gemonteerd. Nog steeds had ik een lekkere V940 met veel koppel onderin. Als je gas gaf, dan sprong hij weg tot ongeveer 3.000 toeren, daarna was het duidelijk minder.
Op enig moment heb ik een Ferrita RVS uitlaat gemonteerd. Zeer tevreden was ik over de afwerking en de maatvoering, maar tijdens de eerste rit had ik erg veel stank en rook. Later merkte ik dat de auto lui was en meer brandstof verbruikte. Van 1:9 naar 1:8,5. Na veel wikken en wegen heb ik een originele Volvo uitlaat gemonteerd (Franse toeleverancier, slechte afwerking, veel ruimte in de pijpverbindingen, niet dicht te krijgen). Vermogen werd een beetje beter, maar niet als vanouds. Weer later heb ik een nieuwe katalysator gemonteerd, ditmaal niet origineel, maar geschikt voor de V940 turbomotoren (volgens de leverancier). Weer een beetje verbetering, maar nog steeds niet als vanouds.
Topsnelheid heb ik nooit geprobeerd.
Ik heb het idee dat de uitlaattemperatuur hoger is als normaal, vanwege de geur als ik er langs loop terwijl hij net stilstaat.
De auto verbruikt geen olie, of nagenoeg niet. Maximaal 1 l op 15.000 km.
Ik verdenk de uitlaat, omdat daarmee alle problemen begonnen zijn. Maar om nu een dure RVS easyflow uitlaat of iets dergelijks op maat te laten maken, wil ik graag enige zekerheid of dit wel het probleem is.
Wie kent dit probleem? Zijn imitatie katalysatoren in orde, of is daarvan de doorsnede te klein? Of moet ik het in een hele andere hoek gaan zoeken?