Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/verminderd koppel/vermogen, hoger verbruik 940 LPT

verminderd koppel/vermogen, hoger verbruik 940 LPT

verminderd koppel/vermogen, hoger verbruik 940 LPT

- Ingediend door frankjonkers
Lid
, op 11 sep 2018
- 17 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Mijn Volvo 940 LPT van 1998 met Vialle G3 installatie is lui na het vervangen van een uitlaat.
De km-stand is net boven de 500.000. Ik rij nu ruim 12 jaar met deze auto.
Enkele jaren geleden is de cilinderkop gereviseerd. Het revisiebedrijf meende dat de turbo een beetje versleten was. Ik denk dat het wel meeviel, maar in ieder geval had het mechanisme van de waste gate veel speling. Ik heb een nieuwe turbo aangeschaft en gemonteerd. De nokkenas bleek pitting te vertonen op de toppen van de nokken. Een nieuwe nokkenas kon ik niet vinden. Er is eerst een verkeerde nokkenas geplaatst. Later is alsnog een gebruikte T-nokkenas gemonteerd. Nog steeds had ik een lekkere V940 met veel koppel onderin. Als je gas gaf, dan sprong hij weg tot ongeveer 3.000 toeren, daarna was het duidelijk minder.
Op enig moment heb ik een Ferrita RVS uitlaat gemonteerd. Zeer tevreden was ik over de afwerking en de maatvoering, maar tijdens de eerste rit had ik erg veel stank en rook. Later merkte ik dat de auto lui was en meer brandstof verbruikte. Van 1:9 naar 1:8,5. Na veel wikken en wegen heb ik een originele Volvo uitlaat gemonteerd (Franse toeleverancier, slechte afwerking, veel ruimte in de pijpverbindingen, niet dicht te krijgen). Vermogen werd een beetje beter, maar niet als vanouds. Weer later heb ik een nieuwe katalysator gemonteerd, ditmaal niet origineel, maar geschikt voor de V940 turbomotoren (volgens de leverancier). Weer een beetje verbetering, maar nog steeds niet als vanouds.
Topsnelheid heb ik nooit geprobeerd.
Ik heb het idee dat de uitlaattemperatuur hoger is als normaal, vanwege de geur als ik er langs loop terwijl hij net stilstaat.
De auto verbruikt geen olie, of nagenoeg niet. Maximaal 1 l op 15.000 km.
Ik verdenk de uitlaat, omdat daarmee alle problemen begonnen zijn. Maar om nu een dure RVS easyflow uitlaat of iets dergelijks op maat te laten maken, wil ik graag enige zekerheid of dit wel het probleem is.
Wie kent dit probleem? Zijn imitatie katalysatoren in orde, of is daarvan de doorsnede te klein? Of moet ik het in een hele andere hoek gaan zoeken?

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Johan V.
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.