Uitlaatbochtje en uitlaatkit-hater
Uitlaatbochtje en uitlaatkit-hater
Tiktik op het raam van de voorkamer. Buurman Jos. Jos is iemand die iedereen graag mag, hij houdt eigenlijk de buren in de gaten, let op dat er niets verkeerd gaat, een voordeur of raam dat open is blijven staan of meldt personen die zich verdacht ophouden, zet de omgewaaide parasol even recht en is een ongelooflijke aardige vent. Ik doe open. "Weet je wel dat de uitlaat op de grond hangt, zo meteen rij je achteruit de oprit af en dan gaat-ie er helemaal onderuit". Ik bedank Jos voor zijn oplettendheid en loop even met hem mee. En inderdaad,maar ik heb het nog niet gemerkt, geen rare geluiden gehoord.
Eerst even mijn koffie opdrinken, paniek is een ergerlijke gewoonte, en wandel daarna naar het fraaie achterste van de Witte Dame. Het s-vormige pijpje hangt naar beneden en is gedraaid. Het is een mij bekend verschijnsel. Uit de demper steekt een pijpje waar de bocht op vastzit. Deze zit zodanig los dat hij zowel naar het magnetische noorden als het zuiden kan wijzen alsmede naar Mars. Dus klem losgemaakt en een minuut later ligt de pijp naast de wagen. Zonder enige moeite, want ik ben een uitlaatkit-hater.
De pasta die gebruikt wordt bij de montage van uitlaten wordt altijd hard, gaat zo vast zitten als beton, dus wanneer de uitlaat onder de wagen uit moet zijn lasbranders, mokers en moordenaars de aangewezen demontagemiddelen. Waarom de autoboeren daar nog steeds bij zweren weet ik niet. Mijn methode is montage met silicone blue kit, een siliconenkit die soepel blijft, perfect afdicht een gemakkelijk laat demonteren. de pijpen glijden moeiteloos uit elkaar. Ik paste het voor het eerst toe op de Witte Dame, zij heeft er sinds die tijd een 450.000 probleemloze kilometers op de teller gezet, dus ik beschouw deze werkwijze als effectief.
Montage: af te dichten vlakken ruim insmeren met kit, voorzichtig in elkaar schuiven, een minuut of 5 a 10 laten drogen, kitresten afvegen, klemmen vast en de wagen stationair een kwartier laten draaien zonder gas geven en ziedaar, de uitlaat zit potdicht.
Dan dat s-pijpje, de zin is mij altijd ontgaan, een nutteloos extra. Toegegeven, het dempt het geluid iets, het wordt iets lichter. Je zou het weg kunnen laten, maar omdat de achterdemper onder de wagen zit kom je misschien in conflict met de regelgeving. Overigens staat in een vrij recent bericht op het forum dat er enkele mensen zijn die de demper weg hebben gelaten en er een rvs pijp voor in de plaats hebben gemonteerd, zonder problemen, het geluid verandert dan wel. Een andere optie is demper laten zitten en er een recht pijpje (50,8 / 2") op monteren, dat kost in RVS 304 ongeveer € 10.- .
Je zou er eventueel een andere demper tussen kunnen zetten. Ruimte genoeg voor experimenten. Niet origineel? Mijn zolen. Iedereen is in deze democratie vrij te kiezen voor pragmatisme of fundamentalisme. ;-)