Trillende aandrijflijn?
Trillende aandrijflijn?
Hopelijk kunnen jullie iets met onderstaande beschrijving van het probleem om mij te helpen met het vinden van mijn probleem.
Sinds een week of 2 heb ik het volgende probleem waar ik zelf niet echt een duidelijke oorzaak voor kan bedenken/vinden zonder zomaar onderdelen te gaan vervangen.
Ik stond namelijk op een weiland bij een festival en dat was door de regen redelijk modderig geworden waardoor wegrijden niet echt “subtiel” kon namelijk met veel wielspin waardoor het toerental snel omhoog schoot richting de 4000 toeren en ik binnen no time in de 3e versnelling zat. Natuurlijk niet fijn op een koude motor maar was zo goed als de enige optie om weg te komen.
Maar toen ik weer op de weg reed merkte ik dat de versnellingspook stond te trillen in de 3e, 4e en 5e versnelling en ook een vibratie merkbaar in de auto. En naarmate de rit vorderde werd het wel minder maar zeker niet weg. Maar als ik bijvoorbeeld in de 2e en 3e zelfde toerental of snelheid rijdt is het nog steeds dat versnelling 2 het niet heeft en versnelling 3 wel.
Nu is het probleem niet minder geworden in de afgelopen weken maar misschien wel juist steeds extremer trillen, voornamelijk in koude toestand.. Maar nog steeds alleen 3e, 4e en 5e versnelling en naarmate de rit iedere keer vordert wordt het wel weer minder en op gegeven moment is het in versnelling 3 zo goed als weg.
Mijn eigen verdachte is een trilling in de aandrijflijn maar het versnellingsbakrubber(febi) en het cardanasrubber (Febi) en lager zijn allebei nog geen jaar oud. En als ik onder de auto lig en aan de cardanas duw/trek voel ik geen grote bewegingen. Dus dit lijkt mij eigenlijk niet echt het probleem.
Heb niet het vermoeden dat dit in de motor zit omdat die in versnelling 1 en 2 prima door trekt en in de hogere versnellingen het niet voelt alsof het bokken vanuit de motor is.
Hoe plausibel is het dat de hardy schijf het opeens heeft begeven? Heb hem visueel wel even snel bekeken maar zag niks geks. Zal hem sowieso nog even een keer goed bestuderen.
Of kan het zo zijn dat een kruiskoppeling dit effect geeft? Dat die half vast geslagen is, zou ja hoe te checken(liefst zonder de cardanas er onderuit te hoeven halen)?
Of zou dit zelfs in het dual-mass vliegwiel mis kunnen gaan?
Betreft een 940 uit 1997 met een b230fk op LPG en M90 bak erachter.
Hopelijk kunnen jullie me weer een stukje verder helpen met dit probleem.
Groet, Yannic