storing, geen vonk
storing, geen vonk
Even een bericht ter lering ende vermaak. Nadat ik de bijna uitgefikte zekeringhouder van de Witte Dame had vervangen, met dank aan Timen Smit die mij aan een bij de handel niet meer verkrijgbaar exemplaar kon helpen, hield de boel er na een korte rit mee op. Geen vonk. De Wegenwachter, toevallig een kennis, sleepte mij naar huis. daar aangekomen meteen de diagnose gestart. Dan blijkt dat wanneer je het vakkundig wil doen dit je aardig in de weg kan zitten. Eerst maar eens een kabelboomtest met behulp van de Vialle-testkoffer die ook bij storingen aan het benzinegedeelte vaak verheldering kan bieden. Alles in orde. Hoewel ik de ontstekingsmodule en de krukassensor een jaar geleden had vernieuwd toch maar in deze richting gezocht. De bobine kreeg netjes zijn 12 volt op klem 50 en op klem 15 stond ook netjes 12 volt. Met de module was niets mis, de sensor had keurig zijn weerstand (170 Ohm) de bedrading was in orde, ook de massapunten. Nog even nagemeten bij het op klem 15 van de bobine: een pulserende spanning. .Alles dus in orde maar toch geen vonk. Tja, en daarna droomde ik 's nachts de oplossing. Ik heb al eerder zo'n droom gehad ver een diagnose, die de juiste bleek te zijn. Ik droomde over de Tesla bougiekabels en bobinekabel die ik uit curiositeit drie jaar geleden had gekocht toen ik ze tegenkwam bij een bevriende onderdelenboer. En die ik een jaar geleden had gemonteerd omdat de oude kabels ranzig waren. Dus haastte ik mij na het ontbijt naar de Witte Dame. Hoe stom kun je wezen om een product van Elon Musk (te grote bek, geen hersens en geld te veel) te monteren. Dus de bobinekabel er uit en meten. En jawel, weerstand oneindig. Meteen Estate Services in de browser, morgen originele Bosch kabels in huis. Die Musk is ook echt niet te vertrouwen. Ik had beter moeten weten, ik vond die Tesla trouwens toch al een rotauto.