Storing automatische transmissie 960 bj 1997 AW30-43
Storing automatische transmissie 960 bj 1997 AW30-43
Beste Volvo liefhebbers,
Er is al heel over geschreven maar ik heb het probleem nog niet (helemaal) ondervangen.
Groene Greta is een 960 uit 1997 en heeft de volgende VIN code YV1965956V1041201. Aangezien ze oorspronkelijk in Duitsland is geleverd ga ik er van uit dan er een AW30-43 transmissie aan hangt. (p.s. Kan ik dit ergens controleren?)
Nu heeft ze regelmatig last dat ze bij c.a. 110km p/u, een schakelmoment, een foutcode geeft, de bewuste oranje pijl. Ik weet nog altijd niet of dit de overdrive of lock-up betreft. (p.s. wat is het verschil tussen beide en heeft een 960 uit 1997 wel een overdirve?)
De pijl blijft enkele dagen branden en gaat spontaan weer uit. Eerst dacht ik dat dit een of andere oliesensor van de bak betreft. Het rijden en schakelen gaat goed en ook de olie van de bak is iets bruin maar voldoende gevuld. Ik vermoed dus een elektronica probleem. Ik heb alle stekkers op de bak zelf gereinigd maar dit hielp niet. Toen vernam ik via dit forum dat het vaker een "overdrive"relais betreft wat achter de asbak op de middenconsole zit. Helaas heeft mijn bouwjaar c.q. uitvoering niet het relais wat hier beschreven wordt. Er zitten wel diverse andere relais die ik niet kan thuis brengen. Heeft iemand een overzicht van dit late type? Ik kan de meeste niet thuisbrengen.
Vervolgens hebben ik alle relais schoon gemaakt en herplaats en wonderbaarlijk de storing was direct weg. Ook opmerkelijk was dat later de storing weer optreed maar nu bij c.a. 120 km p/u,.... ?
Ik heb het vermoeden dat ik er bijna ben. Dus zodra iemand opheldering kan geven over de relais achter de asbak verneem ik dit graag. Ook andere oplossingen zijn welkom.
Onderstaand een tweetal foto's voor mijn situatie met nummers,....