Stationair toerental
Stationair toerental
Goedemorgen,
Na het spanningsloos maken van de LH2.4 ECU van een van onze 940's met B200F motor openbaart zich een probleem waarover nog niet zoveel geschreven is....
DE oplossing (als die al bestaat) heb ik echter nog niet gevonden.
Na het starten van de motor wordt het stationair toerental netjes afgeregeld op 800 toeren.
Wanneer er vervolgens met de auto gereden wordt blijft het stationair toerental geregeld op 1000 - 1200 toeren 'hangen'. Ook na langere tijd stationair draaien zakt het toerental dan niet.
Als de motor dan gestopt wordt en vervolgens weer gestart wordt (onder dezelfde omstandigheden dus) dan wordt het stationaire toerental weer netjes op 800 toeren afgeregeld.
Vanochtend heb ik de foutcodes uitgelezen en de enige foutcode die geregistreerd was, was 2-2-3. Dit is verklaarbaar omdat ik bij draaiende motor de connector van de stationaire regelklep losgenomen heb.
Wat heb ik (min of meer) al uit kunnen sluiten:
* de aansturing en werking van de stationaire regelklep. Middels de zelftest door de ECU heb ik vast kunnen stellen dat de regelklep aangestuurd wordt en ook werkt. Ook heb ik geconstateerd dat wanneer de connector van de regelklep bij draaiende motor losgenomen wordt het toerental stijgt naar ongeveer 1500 toeren. Wanneer vervolgens de connector weer aangesloten wordt zakt het toerental niet terug / gaat de klep niet weer regelen. Dit gebeurt pas wanneer de motor opnieuw gestart wordt.
* de stationair schakelaar van de gasklep. Als de connector van de schakelaar losgenomen wordt wanneer de motor 1000 - 1200 toeren stationair draait dan is een stijging van het toerental hoorbaar. Bij opnieuw aansluiten zakt het toerental weer. Als de connector losgenomen wordt wanneer de motor 800 toeren draait dan is geen verschil in toerental waarneembaar. Is dit verklaarbaar?
* een vacuumlek. Als ik bij stationair draaiende motor een vacuumslang losneem die zich in het systeem na de gasklep bevindt dan gaat de 'zagend' lopen. Er is echter geen sprake van een toerental verhoging. Daarbij doet het probleem zich niet altijd voor.
Geplande acties:
* Bij stationair draaiende motor ga ik de schakelaar overbruggen om deze 100% uit te sluiten. Weet iemand welke pinnen van de connector daarvoor overbrugd moeten worden?
* Ondanks dat de stationaire regelklep vrij recent door mij is schoongemaakt ga ik dit nog een keer doen om ook deze oorzaak uit te sluiten.
* De toerental sensor op het vliegwielhuis ga ik schoonmaken.
Omdat de auto pas 90.000 km gelopen heeft doe k voorlopig niets aan de basis afstelling van het stationair toerental en de afstelling van de gasklepschakelaar. Daarbij doet het probleem zich niet contniue voor waardoor ik deze afstellingen niet verdenk.
Alle ideeen en suggesties zijn welkom!
Groet,
Martijn