Remklauw vervangen
Remklauw vervangen
Goedemorgen,
Tijdens het vervangen van de voorste remschijven en remblokken bleken de stofhoezen van de remzuigers in verregaande staat van ontbinding te verkeren.
Omdat ik zo geen vervangende delen voorhanden had heb ik op hoop van zegen de remzuigers terug geduwd en alles weer in elkaar gezet. Helaas maakt de auto bij wat sterker afremmen nu vanzelf een uitwijkmanoeuvre naar rechts.
Tijd dus voor werk aan de remklauwen. Inmiddels heb ik een knap setje remklauwen gevonden die ik het liefste zelf wil monteren.
In alle documentatie die ik gevonden heb staat beschreven dat de remslangen (4x stuks want Bendix klauwen) ter plaatse van de koppelingen met de metalen remleidingen losgenomen moeten worden. Tevens lees ik overal dat dit een klusje is wat voorzichting moet gebeuren omdat je gemakkelijk een leiding verbuigt of een moer ronddraait. Eigenwijs als ik ben heb ik gekeken naar de mogelijkheid om de remslang direct aan de remklauw los te nemen. Niet alleen omdat deze verbinding er behoorlijk robuust uitziet, maar ook omdat dit veel beter toegankelijk is.
Wanneer ik naar de koppeling tussen de remklauw en de remslang kijk lijkt het mij dat de remslang kan draaien ten opzichte van remklauw waardoor ik deze ook aan de remklauw los zou moeten kunnen nemen.
Zie ik iets over het hoofd? En zijn er nog tips bij het vervangen van de remklauwen?
Alvast bedankt.
Groet,
Martijn
Volvo 940, 1992, B230F, 160.000 km