Rammelende voorkant klinkerwegen
Rammelende voorkant klinkerwegen
Ik had er al een tijd last van een rammelende voorkant, vrijwel alleen te merken op klinkerwegen.
Sinds een paar weken eindelijk gevonden wat het was, en als je het eenmaal gevonden hebt snap je niet dat je het niet eerder gezien.
Veel bakstenen hebben, net als ik dus had, ruimte tussen de rubber schijf welke helemaal aan de bovenkant van de schokdemper zit.
Ik had dit al wel eerder opgemerkt, maar veel bakstenen hebben dit, en ik dacht dat het daarom wel geen kwaad zou kunnen.
(plaatjes even schaamteloos geleend vanuit het engelse forum, want mijn eigen foto's uploaden lukt momenteel niet)
Ik had zelfs nog nét wat meer speling dan op de foto ondanks dat alles, op de rubber schijf na, recent vervangen was.
Verder aandraaien hielp niet, want de schijf heeft een metalen gedeelte wat je tegen een aanslag aandraait.
Voordat ik een nieuwe bestelde wilde ik eerst vaststellen dat dit ook het probleem was, dus even in de schuur grasduinen naar iets als opvulling.
De oplossing kwam uit onverwachte hoek; extra onderdelen welke over bleven na het installeren van een pleepot.
Het was één of ander rubberen afdichtring (helaas nergens een artikelnummer terug kunnen vinden) maar het lijkt de ring uit de volgende link te zijn:
Kost nieuw maar €1,75 per stuk in de bouwmarkt, en is zo'n 3mm dik.
Met de auto gewoon met de wielen op de grond; motorkap open, sleutel-24 voor de moer en in mijn geval een grote inbus op de stang van de schokdemper.
Moer losdraaien, de rubberen schijf er af pakken, rubber vulring er tussen, en weer terug monteren.
In luttele minuutjes voor mekaar... en het resultaat is....oorverdovende stilte op de klinkerwegen!
En dat voor maar €3,50 (of in mijn geval gratis)
Het hoort oorspronkelijk min of meer aan te sluiten volgens onderstaande manier (nogmaals; niet mijn foto's, komen van het engelse forum)
Je wilt het niet keihard op mekaar draaien, het is niet voor niets rubber, het moet een beetje kunnen veren.
Maar 2 a 3mm speling ertussen zorgt voor lawaai. Eigenlijk wil je dat het nét aan tegen mekaar ligt.
============================================================================================================
Alternatieve methode is om het gat in de stalen ring op te boren zodat deze over de aanslag heen valt.
Zo'n grote staalboor had ik niet voor handen (zal ergens richting de 20mm moeten zijn), en helaas ook geen draaibank.
Maar heb ook mijn twijfels of het slim is dit te doen...
Als je dan de moer aan draait, begin je eigenlijk het rubber wat vast zit aan de binnenbus er onder af te stropen.
(zie onderstaande foto voor de binnenbus)