Positief resultaat trillende aandrijflijn
Positief resultaat trillende aandrijflijn
Ik weet dat er al heel veel hier over gediscussieerd is.
Ook ik had dit hardnekkig probleem.
Het is me gelukt om goed en definitief dit probleem op te lossen.
Er zal best iemand zijn die profijt van dit verhaal zal hebben.
Voor wie interesse heeft, heb ik een aantal foto's.
Ook mijn speciaal gemaakte meetgereedschap zijn eventueel te leen.
Vragen? stel ze gerust.
V90 met een aandrijfas met drie kruiskoppelingen: Dus geen homokineten en geen rubberschijf.
Het probleem was uiteindelijk tweeledig.
1) De hoek van de aandrijfflens en de aangedreven flens stonden werkelijk ver uit elkaar.
2) Het balanceren van de aandrijfas was twee keer niet goed gegaan.
Ten eerste, heb ik er voor gezorgd voor de flens hoeken.
Een vereiste is dat de flenzen van versnellingsbak en differentieel of een Z-opstelling vormen, of een W-opstelling of een combinatie van beide.
Aan het differentieel val weinig te doen. Dus naar de motor-versnellingsbak gekeken.
Eerst nieuwe motor- en versnellingsbak ophangrubbers gemonteerd.
Hierdoor werden de hoeken al beter, maar lang niet voldoende.
Met een zelfgemaakte laser gereedschap en een "target plate" kon ik de uitlijning 100 % goed krijgen.
In horizontale zin, een Z-opstelling en in verticale zin een W-opstelling.
Gezien de drie kruiskoppelingen, dienen de twee aandrijfashelften exact in elkaars verlengde zijn en dus een rechte lijn vormen.
Voor de horizontale plaatsing van het middenlager, heb ik weer het lasergereedschap gebruikt met een andere zelfgemaakte "target plate".
Voor de vericale plaatsing (vulringen) kon ik mooi dezelfde elektronische waterpas gebruiken die ik ook gebruikte voor de bak en diff flenzen.
De aandrijfas helften schelen nu niet meer dan 0,1 graad onderling.
Bij de volgende beurt, zal ik al die tussen ringen vervangen door een staal blokjes.
Ten tweede, het balanceren van de aandrijfas.
Door schade en schande ben ik achter gekomen dat dit plaats MOET vinden op een ZACHTE balanceerbank.
Bij een harde bank (Terberg - geschikt voor vrachtauto aandrijfassen) gaat het finaal verkeerd.
De firma TechnoTrans in Veendam heeft zulk een zachte bank.
Resultaat, een geheel trillingvrije aandrijfas waar ik heel blij mee ben.