Oliedruk perikelen
Oliedruk perikelen
Weer een vraag(je) van mij uit.
Deze keer over de oliedruk van mijn 940 met een B230FK blok welke ondertussen 6.5ton gelopen heeft op LPG.
Het zit namelijk zo dat het eigenlijk sinds mijn vakantie afgelopen zomer zo is dat het oliedruk lampje bij stationair begint te branden zodra de olie warm is.
Echter is het zo dat ik ondertussen de olie al 3x vervangen heb met iedere keer zo'n 3000km ertussen in en een week van te voren een scheutje ATF erbij om mogelijke vast gekoekte olie los te weken. En bij de tweede keer vervangen Forte Motor Flush toegevoegd omdat ik in de week ervoor tijdens het kleppen stellen zag dat er wat black sludge in die "olie kuiltjes" bij de kleppen lag. Maar eigenlijk alleen bij de eerste keer wisselen kwam er wel wat vuil uit het carter maar de keren hierna was de olie opzich wel redelijk schoon qua vervuiling. Hiervoor eigenlijk altijd binnen de 15000km de olie altijd gewisseld, bosch of volvo filter gebruikt en Eurol Super Lite 5W40 olie gebruikt zonder problemen.
Maar nu is het gekke dat het oliedruk lampje na zo'n oliewissel uit blijft maar na 1 á 2 weken weer begint op te komen. Bij olie met een viscositeit van 10W40 duurt dit iets langer en gaat het oliedruklampje weer uit na het bereiken van ±1000 toeren en bij gebruik van 5W40 olie bij ±1200 toeren. Dit is opzicht best logisch dat die bij dunnere olie meer toeren nodig heeft voor meer druk.
Klein detail is dat ik er momenteel wel een oliedruk sensor in heb zitten welke zowel de echte druk meet maar ook een waarschuwingscontact heeft. Het is wel zo dat deze op 1.0bar schakelt en de originele op 0.5bar volgens mij. Dan hoor ik jullie denken wat geeft je meter aan welke op de drukmeter echter is het zo dat deze eigenlijk sinds het begin nooit echt geweldig werkte. waarbij het probleem denk ik ligt in het type klok dat ik heb gekocht (aliexpress), maar eigenlijk nooit verder naar gezocht waar het probleem zit.
Dus mogelijk is druk nog wel hoog genoeg om boven het schakelt punt van de originele sensor te blijven alleen is het wel zo dat ik voor het "probleem" met het lampje een half jaar zonder problemen heb gereden.
Mijn vraag is nu waarom de oliedruk vlak na een oliewissel wel boven de 1.0bar blijft maar daarna snel weer stationair druk onder de 1.0bar zakt. Of is dit een teken dat de oliepomp op zijn laatste loodjes loopt?
En zo ja is deze "makkelijk" zonder brug te vervangen op straat om het zo maar te zeggen. Dit omdat ik binnenkort een nieuwe kop en turbo wil gaan monteren en het zonde zou zijn als deze in de soep lopen omdat de oliedruk niet in orde is.
Moet nog even met een analoge drukmeter de daadwerkelijke druk meten maar wil dit aanstaand weekend gaan doen.
Alvast dank voor het meedenken.
Groet, Yannic