Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Oliedruk perikelen

Oliedruk perikelen

Oliedruk perikelen

- Ingediend door 1up
Lid
, op 20 dec 2020
- 11 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Weer een vraag(je) van mij uit.
Deze keer over de oliedruk van mijn 940 met een B230FK blok welke ondertussen 6.5ton gelopen heeft op LPG.
Het zit namelijk zo dat het eigenlijk sinds mijn vakantie afgelopen zomer zo is dat het oliedruk lampje bij stationair begint te branden zodra de olie warm is.
Echter is het zo dat ik ondertussen de olie al 3x vervangen heb met iedere keer zo'n 3000km ertussen in en een week van te voren een scheutje ATF erbij om mogelijke vast gekoekte olie los te weken. En bij de tweede keer vervangen Forte Motor Flush toegevoegd omdat ik in de week ervoor tijdens het kleppen stellen zag dat er wat black sludge in die "olie kuiltjes" bij de kleppen lag. Maar eigenlijk alleen bij de eerste keer wisselen kwam er wel wat vuil uit het carter maar de keren hierna was de olie opzich wel redelijk schoon qua vervuiling. Hiervoor eigenlijk altijd binnen de 15000km de olie altijd gewisseld, bosch of volvo filter gebruikt en Eurol Super Lite 5W40 olie gebruikt zonder problemen.
Maar nu is het gekke dat het oliedruk lampje na zo'n oliewissel uit blijft maar na 1 á 2 weken weer begint op te komen. Bij olie met een viscositeit van 10W40 duurt dit iets langer en gaat het oliedruklampje weer uit na het bereiken van ±1000 toeren en bij gebruik van 5W40 olie bij ±1200 toeren. Dit is opzicht best logisch dat die bij dunnere olie meer toeren nodig heeft voor meer druk.
Klein detail is dat ik er momenteel wel een oliedruk sensor in heb zitten welke zowel de echte druk meet maar ook een waarschuwingscontact heeft. Het is wel zo dat deze op 1.0bar schakelt en de originele op 0.5bar volgens mij. Dan hoor ik jullie denken wat geeft je meter aan welke op de drukmeter echter is het zo dat deze eigenlijk sinds het begin nooit echt geweldig werkte. waarbij het probleem denk ik ligt in het type klok dat ik heb gekocht (aliexpress), maar eigenlijk nooit verder naar gezocht waar het probleem zit.
Dus mogelijk is druk nog wel hoog genoeg om boven het schakelt punt van de originele sensor te blijven alleen is het wel zo dat ik voor het "probleem" met het lampje een half jaar zonder problemen heb gereden.

Mijn vraag is nu waarom de oliedruk vlak na een oliewissel wel boven de 1.0bar blijft maar daarna snel weer stationair druk onder de 1.0bar zakt. Of is dit een teken dat de oliepomp op zijn laatste loodjes loopt?
En zo ja is deze "makkelijk" zonder brug te vervangen op straat om het zo maar te zeggen. Dit omdat ik binnenkort een nieuwe kop en turbo wil gaan monteren en het zonde zou zijn als deze in de soep lopen omdat de oliedruk niet in orde is.
Moet nog even met een analoge drukmeter de daadwerkelijke druk meten maar wil dit aanstaand weekend gaan doen.

Alvast dank voor het meedenken.
Groet, Yannic

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.