Motor feller na nieuwe kabelboom?
Motor feller na nieuwe kabelboom?
Ik heb afgelopen weekend de kabelboom van mijn 740 "Blue Monday" uit 1986 vervangen omdat ook bij deze 740 de isolatie vd bedrading afbrokkelde en er koper bloot kwam te liggen dankzij de milieubewuste keuzes van Volvo voor de kabelbomen van bouwjaren '85-'87.
Door o.a de warmte onder de motorkap vergaat na 30 jaar de gekleurde isolatie om de draden.
Dit veroorzaakte vage elektronische storingen en bij mij brandende kerstboomlampjes in de tellerbak.
Tij=d om dit rigoureus aan te pakken: Ik heb Bij Elbert Bos een nieuwe kabelboom voor een B230F besteld en 2 dagen later ontvangen per post, tezamen met een duidelijke handleiding. Super service!
In het Paasweekend deze kabelboom gemonteerd (met FFLunche als helpdesk op afstand, dank daarvoor!), toen starten en ....... niets!
Geen droge klik, geen startmotor of brandstofpomp hoorbaar, alles bleef dood.
Bleek ik het stekkertje vd startmotor op het verkeerde schuifje geschoven te hebben (met dank aan de gouden tip van Gerben!), nadat ik deze stekker veranderd had; starten en lopen.
Operatie geslaagd.
Maar nu het gekke: ik verbeeld mij dat de motor beter aan het gas hangt en feller optrekt dan voorheen met de oude, verpulverde kabelboom.
Kan dit wel, of is het een gevoel?!?
De bedrading is nieuw: alle stekkers voor injectoren, luchtmassameter, connectoren voor o.a gasklep, temp. sensor etc. zijn nieuw. Informatie wordt wellicht vlotter doorgegeven?
De kick-down vd automaat functioneert nu ook weer zoals het hoort, iets dat voorheen niet was. Toen was het een beetje een lamme goedzak, nu voelt de auto feller aan met een betere gasrespons.
Wie kan het mij vertellen: Kan dit een een feit zijn of fabel?
groet,
Pascal