Leuke storing
Leuke storing
Kom je aanrijden en parkeert. Het remmen doet het beest uitstekend. Na de boodschappen ingeladen te hebben start de kar netjes, maar aanslaan ho maar. Ik ben geen bange jongen, maar niets helpt. De boel uitgelezen en keurig 2 maal 1-1-1 terug gekregen. Hierna uitgelezen in mode 3 en netjes tikkende injectoren en een tikkende stationairklep. Omdat ik weinig tijd had de Wegenwacht gebeld, die geeft na een half uur acte de presence. Na een half uur geeft de Wegenwachter het op.De wagen geeft geen vonk, en ook benzine en lpg doen niets. Wij kijken elkaar aan en besluiten om de wagen op de vork te zetten en zo komen wij thuis, waar ik de storingsdiagnose kan uitvoeren.
De meter er op, de bobine krijgt spanning op aansluiting 15, op aansluiting 1 staat ook netjes 12 volt. Bobine doorgemeten, primaire wikkeling 6 ohm en en de secundaire 20 K ohm. De nokkenassensor zal toch niet...? Meting, 175 ohm tussen pen 2 en 3, dus ook de sensor goed. Brandstofrelais er uit, aansluiting 30 en 87b met een draadje overbrugd en de benzinepompen snorren als boeddha's na een goed diner. Relais terug geplaatst en de wagen is geheel de oude: starten maar niet aanslaan.Ik kan nog net mijn sokken vastgrijpen, anders waren ze uitgevallen. Maar ik laat mij toch niet kisten door zo'n dom stuk ijzer Ik overweeg de Signalite er aan te hangen en dan komt er een verhelderende flits. Ik trek de witgrijze draad van de min van de bobine en laat de draad naar de ontstekingsmodule zitten. En ja hoor, verbazing wordt mijn deel. Starten en rijden. Conclusie: De draad loopt van de min-aansluiting 1 van de bobine naar de AMS computer en de krukassensor. Wanneer er impulsen van de nokkenassensor komen wordt de gasafsluiter op de verdamper geopend. Een veiligheidsvoorziening die voorkomt dat LPG door blijft lopen wanneer de motor afslaat. Want laat je de witgrijze draad los hangen, dan veroorzaakt het doorlopend gas backfires of nog erger, dat kan je een prijzige luchtmassameter kosten. In dit geval sloot de draad de primaire spoel van de bobine kort omdat-ie in de AMS aan massa lag, foutje. Voorlopig ben ik er mee gered, al zal de AMS wel open moeten om een en ander te herstellen.
Omdat de concurrentiegevoelige angsthaas Vialle altijd broekschijterig een adequate documentatie heeft vermeden beschik ik niet over een principeschema van de AMS print, al heb ik wel veel officiële documentatie liggen, maar dat zijn aansluitschema's waar de componenten niet op staan. Ik weet niet of er een relais in de AMS zit of dat het een geheel elektronische schakeling is heeft iemand een dergelijk schema liggen met de onderdelen er op, dan houd ik mij aanbevolen.. Morgen maar eens bellen met Lex Vilier, de vakmangasman waar ik altijd mijn LPG-onderdelen haal.