Lesjofors achterveren hangen los: APK afkeur
Lesjofors achterveren hangen los: APK afkeur
Misschien is dit vloeken in de kerk om dat het dit keer niet mijn 940, maar mijn 240 Turbo Intercooler (1983) betreft die ik onlangs op de gok op basis van 6 foto's en een kort filmpje van een lopende motor via Blocket.se uit Zweden heb gehaald en die al 6 jaar geen APK meer heeft.
Deze Volvo probeer ik weer legaal op de weg te krijgen. En voor de APK heb ik inmiddels een lijstje om af te werken.
Dus niet specifiek 700/900 gerelateerd, maar met die Volvo's werkt het veelal hetzelfde als met een 240 vandaar dat ik hier toch maar een paar vragen stel stel en hoop van jullie kennis en kunde gebruik te mogen maken.
(P.S.: mocht dit niet gewenst zijn dan mag de moderator dit bericht verwijderen).
Ik kreeg te horen dat de achterveren vd 240 Turbo Intercooler (lesjofors verlaagd) los komen te liggen als je de auto omhoog krikt: APK afkeur (veren liggen los/zijn te kort). Voor een APK zijn twee andere veren nodig (die 4 tot 6 cm langer zijn). Dit verbaasde mij.
Nu heb ik het zelf niet gezien (ik geloof mijn monteur op zijn woord) en heb de auto pas een week, maar is er een mogelijkheid de lesjofors achterveren "vast" te zetten zodat dit geen APK afkeurpunt meer is?
Ik zou het jammer vinden standaard veren achter te moeten plaatsen, ook omdat de "stance" en rijdbaarheid zoals die nu is, mij aan staat. Is hier dus een andere oplossing voor te vinden?
Bij estate service zie ik bijv achterveer verhogers (35 mm) te koop staan die je tussen de onderste veerschotel en achterveer plaatst, is zoiets misschien een (tijdelijke) oplossing?
Andere APK issues;
De aanjager heeft het op de rit naar de garage gewoon gedaan, de APK keurmeester heeft deze tijdens de keuring 2 seconden horen blazen en daarna stopte de aanjager er plots mee.
Ik heb de zekering gecheckt maar die ziet er oke uit. Waar kan ik het verder zoeken?
De ruitenwisserpisser doet het niet. Ook hier de zekering gecheckt en vervangen, maar dit gaf geen verandering. Als ik de stengel naar mij toe haal om de ruit te wassen gebeurt er niets alleen de koplampwissers gaan dan een paar keer heen en weer. Er zit voldoende wisservloeistof in het reservoir.
Waar kan ik verder zoeken?
Tot slot is er nog een koelvloeistoflekkage, na een langere rit is het expansievaatje zo goed als leeg en ligt er een plasje onder de auto. De monteur denkt aan een lekkende vriesplug, koppakking lijkt goed. Komt waarschijnlijk weg tussen het blok en de versnellingsbak (B21ET en M46),
om dit goed te lokaliseren en te beoordelen moet hiervoor de bak los, volgens de monteur.
Ik heb geen idee of daar aan de achterkant vh blok een vriesplug zit. Heeft iemand hier een idee?
Alvast bedankt voor de input.
groet,
Pascal