kokende motor, e-fan uit, wijzertje recht overeind
kokende motor, e-fan uit, wijzertje recht overeind
Er staat veel over op het forum, koeling van de 940, de e-fan, de pressorstaten op de airco-condensor, het relais van de fan, de aansturing van de fan door de computer.
Ik zit nu in de Alpen met de 940, echt wel bepakt volgens max kenteken. Op de heenweg ging alles prima, af en toe in de file sloeg de fan aan, temp.wijzertje strak omhoog.
Laatste half uur ging de weg zeer stijl omhoog, 2e versnelling 3000 toeren, lekker doorrollen, af en toe wat haarspelden en weer optrekken. Bij aankomst in het Parkhaus was alles lekker warm, maar niet overdreven, toch iedere paar tellen een "blub" in het expansietankje na het afzetten van de motor. De e-fan stond niet aan, het wijzertje van de temp onveranderd recht omhoog (beide met kontakt aan). Motor maar gestart en kachel aan, fan ging ook lopen en na een half minuutje was het bubbelen weg. Slangen voelden trouwens niet overdreven warm aan, een graad of 70/80 zo te voelen en gewoon op druk.
Is er nu iets geks aan de hand? Ik zou denken van niet, behalve dat ik zou verwachten dat de e-fan door blijft blazen in dit geval, en dat de wijzer toch iets van warmte laat zien. De fan bleef ook doordraaien zonder kontakt toen ik de koelvloeistof vorige week verving, tegelijk met het expansietankje, en de boel bleef "hangen" op een luchtbel,in de kachel? (er ging in eerste instantie veel minder koelvloeistof in dan eruit was gekomen). Na een kort ritje kon ik wel weer bijvullen. Toen kwam het temp wijzertje ook maar net door het midden heen. Dus meet de meter op het verkeerde punt en wordt de fan sub-optimaal aangestuurd (dat lees ik ook op het forum mensen die de aansturing manipuleren via de computer of via een thermo kontakt op de onderste slang), of is dit een specifiek probleem voor dit gebruik, en komt de warmte van 1 spot (bijvoorbeeld de turbo), die in dit geval wel rood zal zijn geweest?
Wie weet het of wie heeft er gevoelens of ervaring mee?
Vriendelijke dank,
Reinier