Klein leed
Klein leed
Met de uitdagingen die ik met regelmaat op ons forum voorbij zie komen valt mijn uitdaging in de categorie klein leed. Maar klein leed is ook leed dus daarom leg ik mijn uitdaging toch voor aan het forum.
Nu de ochtenden weer wat frisser en, vanwege de condens, ook wat vochtiger worden blijkt dat onze zweedse tank meer van de ochtend dan van de middag houdt.
Tijdens een frisse en vochtige ochtend hangt het koude B200F blok direct lekker aan het gas. De motor pakt heel mooi op en voelt heel krachtig in het gebied tussen 2.000 en 3.000 toeren.
In de middag, wanneer het warmer en droger is, is dat een iets ander verhaal. De koude motor heeft er dan merkbaar minder zin in. Pakt net ff wat minder lekker op met af en toe een hikje en voelt in het gebied tussen 2.000 en 3.000 toeren rommelig aan. De vermogensopbouw voelt dan ook niet mooi lineair aan.
Wanneer de motor warm is wordt het wel beter.
Op zich kan ik het verschil in gedrag verklaren want koude en vochtige lucht bevat meer zuurstof dan warme en droge lucht. Wat ik vreemd vindt is dat het verschil bij koude motor zo merkbaar is. Bij koude motor zou ik eerder verwachten dat deze het bij een hogere buitentemperatuur beter doet.
Qua onderhoud is de auto helemaal bij de tijd, dus daar kan het bijna niet aan liggen. Het enige dat ik nog (preventief) wil vervangen zijn de o-ringen van de injectors omdat ik me voor kan stellen dat daar het beste wel vanaf is na 27 jaar.
Met onze 740 met B230F motor hadden we destijds ook wat onvrede over het niet soepel oppakken. Dit lag toen aan de standaard ontstekingscurve die aan de agressieve kant was. Dit heeft Martijn Bijlsma er toen uitgeprogrammeerd.
Zoals altijd sta ik open voor suggesties.