Inhaalslag reparaties en onderhoud
Inhaalslag reparaties en onderhoud
De belevenissen van de 940 gaan even in een nieuw topic.
Andere topics van mij:
- Aankoop en eerste ervaringen: https://volvo700vereniging.nl/even-voors...
- Aarzeling bij optrekken: https://volvo700vereniging.nl/benzine-mo...
Inmiddels is de 940 voor een grote inhaalslag in achterstallig onderhoud en uitgestelde/slecht uitgevoerde reparaties een paar dagen weg geweest.
Hij is nu weer terug.
Wat is er allemaal gedaan...?
Algemeen motorisch:
- Kleppen gesteld (kop gaat nog wel een tijd mee, ik krijg nog een overzicht van de klepstelplaatjes)
- Nieuwe bougies
- Olielekkage bij verdelerkap opgelost
- Nieuwe olie en oliefilter
- PCV systeem schoongemaakt
- Slechte stekker ECT vervangen
Inlaattraject:
- Slechte/poreuze luchtslang tussen LMM en turbo vervangen
- Slechte/poreuze slang tussen IC en gasklephuis vervangen
- Alle vacuümslangetjes vervangen
- Losse injectorzitting van een LPi-injector verholpen
- 3 lekkende LPi-injectoren vervangen
- O-ringetjes LPi-injectoren vervangen
- O-ringetjes benzine-injectoren vervangen
- Nieuwe inlaatspruitstukpakking
- CIS-klep gereinigd
- Defecte gaskleppositiesensor vervangen (waarden bij stationair en WOT onjuist)
Uitlaattraject:
- Voorpijp vervangen
- Afgebroken bout tussen turbo en voorpijp uitgeboord en vervangen
- Katalysator vervangen
- Uitlaat iets hoger afgehangen vanwege wat krappe grondspeling
Automatische bak:
- Olielekkage verholpen: carterpan en peilstokbuis vervangen. Eerst een carter aan Timen gevraagd, maar helaas konden we die niet gebruiken omdat mijn eigen peilstokbuis slecht was. De andere was van EstateSerrvices maar deze lekte ook; uiteindelijk opgelost met Debrasel
- Nieuwe ATF
- Nieuw filter
- Kickdownkabel iets losser gezet zodat ie iets eerder opschakelt en het kickdownmoment iets dieper in de gaspedaalslag zit
Overig:
- Airco afgevuld
- Nieuwe banden: 4x Vredestein Quatrac 5
Een flinke waslijst, met dito rekening.
Ik denk dat ik in de 13 jaar dat ik nu een eigen auto heb nog geen keer zóveel in 1x heb laten doen. En ik denk dat dit ook wel de hoogste garagerekening was... dus nu veel kilometers maken om dat over flinke afstanden uit te smeren.
En wat is het effect van deze aanpak?
++ Auto start koud nu veel makkelijker
++ Auto hangt beter aan het gas
++ Schakelgedrag is zeer duidelijk beter; schakelt iets sneller door, schakelwegen veel minder bonkerig
+ Stationair is de auto rustiger, maar koud met ECC aan nog instabiel. Warm, of met ECC uit, beter.
- Neiging tot afslaan bij koud-net-overgeschakeld-op-LPG is er nog wel, maar mee te leven.
Effect op verbruik weet ik nog niet, ik hoop op lichte verbetering, haalde de laatste tijd de 1:8 nauwelijks.
Het instabiele stationair bij koud+ECC aan vind ik nog wat zorgelijk, dus daar moet misschien nog even naar gekeken worden.
Ik ga denken in de richting van een CIS-klep die te traag reageert op een veranderende belasting door het inschakelen van de ECC-compressor. Het stationaire toerental zakt namelijk in als de ECC inschakelt, en wordt dan na een kort moment pas weer hersteld.
Verder is de auto nu duidelijk stiller, soepeler en stuurt goed strak. De airco is weer ijskoud, het schakelen is soepel en stil.
Een goede investering dus, maar nog een paar puntjes op de i nodig.