Huilende v-snaar
Huilende v-snaar
Goedemiddag,
Vorig najaar heb ik de v-snaren van een van onze 940's preventief vervangen omdat deze er inmiddels behoorlijk 'oud' uitzagen.
Voor het vervangen van de snaren hebben we nooit last gehad van 'huilende' snaren.
Nu ik de snaren echter heb vervangen maakt de snaar van de stuurpomp/waterpomp een 'huilend' geluid.
Niet alleen wanneer er gestuurd wordt, maar meteen na starten van de motor.
Er is geen sprake van een slippende snaar en wanneer ik iets vochtigs op de snaar / poelie spuit dan verdwijnt het geluid tijdelijk.
Wanneer de snaar warmer wordt (bij hogere buitentemperaturen of als de auto een tijdje heeft stilgestaan met warme motor waardoor de snaar is opgewarmd door de motor) verdwijnt het geluid nagenoeg helemaal.
Vanochtend heb ik nog een keer goed gekeken en toen zag ik dat de poelie van stuurpomp niet in lijn staat met de poelie van de waterpomp / krukas.
In een ander draadje heb ik al gelezen dat de scheefstand van de stuurpomp een (mogelijke?) oorzaak is van het geluid dat de snaar maakt. En ook dat de scheefstand opgelost kan worden door de montage van een nieuwe montagesteun van de stuurpomp. Het montagegat van de stuurpomp in de steun zou uitleuteren.
Zover ik heb kunnen achterhalen is de montagesteun van de stuurpomp niet meer nieuw leverbaar en was deze destijds sowieso niet heel goedkoop.
Is er een andere simpele oplossing om de stuurpomp recht te zetten?
Zou het kunnen zijn dat de scheefstand van de stuurpomp niet de hoofdoorzaak is van het geluid dat de v-snaar maakt?
Zoals gezegd maakte de oude snaar geen geluid en ik ga er vanuit dat de pomp toen ook al scheef stond. Daarnaast ga ik er, gezien de gemiddelde leeftijd van onze bakstenen, vanuit dat van meerdere forum gebruikers de stuurpompen scheef zullen staan. Desondanks lees ik relatief weinig over snaren die geluid maken.
Mijn conclusie (en hoop:-)) is dat de materiaal samenstelling van de v-snaar ook een grote invloed heeft op de mate waarin een snaar geluid maakt. Wanneer de stuurpomp scheef staat is de druk op een van de flanken van de snaar relatief hoog, wanneer de stuurpomp recht staat dan wordt de flank echter ook belast. Daarnaast verdwijnt het geluid wanneer de snaar opwarmt.
Momenteel is er een snaar gemonteerd van het merk Contitech. Welke andere merken staan bekend als stil?
Tenslotte zag ik nog dat Motip v-snaar spray in het assortiment heeft welke onder andere zou helpen tegen piepen. van de snaar. Ik kan totaal niet achterhalen welke werkzame stoffen deze spray bevat en of het dus echt werkt. Heeft iemand hier ervaring met deze spray?
Groeten,
Martijn