helemaal niet starten, startmotor draait niet
helemaal niet starten, startmotor draait niet
Ik zit al een paar uur op de site te zoeken en niet te vinden, en ook wordt ik tureluurs van roze draadjes en zwarte in het schema, maar misschien is er een ervaringsdeskundige die meteen weet hoe het waarschijnlijk zal zitten.
Als ik zoek op niet starten kom ik overigens 9 van de 10 keer verhalen van auto's tegen die WEL starten, maar niet aanslaan ;-).
Mijn 940 Estate B230FK automaat wilde vanmiddag ineens de startmotor niet rond laten draaien. Ik had er net daarvoor nog mee van Leiden naar Doorn gereden en in Doorn een boodschap gedaan en wilde naar huis. Geen startmotor-geluid. Wel de accessoires op stand 1 van de sleutel, alle controlelampjes en de koplampen op standje 2, controlelampjes uit op standje 3, maar geen geluid uit de startmotor.
Usual suspect: de immobilizer, maar ik herinner mij, volgens mij dat de auto dan wel start en aanslaat, maar na 1 seconde er weer mee stopt? Toch maar naar buiten, auto op slot en weer open en nog een keer starten, zelfde (gebrek aan) effect.
Usual suspect 2: de automaatpook, volgens mij zorgt die ervoor dat de startmotor niet rond mag draaien als de pook niet in P of N staat? Dus pook door de versnellingen en "klik" terug in P. Weer geen geluid. Weer naar buiten, centrale vergrendeling dicht en open, naar binnen en starten in P en starten in N en niks.
Motorklep open om te kijken of ik de klik van het startrelais zou kunnen horen op de startmotor. Naar binnen en hoofd buitenboord en starten: startmotor draait meteen, lopen en naar huis met de auto (klep nog wel dichtgegooid, deur dicht, gordel vast, juichstemming, maar wel enige onzekerheid, dit is zo niet-volvo). Maar de motor loopt en ik niet. Zo hoort het. Goed aangekomen in Leiden
Duiveltje knaagt, wanneer gebeurt het weer (eerste keer in een jaar of 5 dat ik de auto heb). Is het iets met de immobilizer?, resten van een anti-diefstal alarm (zit er nu nie op, zat er wellicht ooit wel op, ik zie een dikke blauwe draad op de relais bak met een doorverbinding, is dat een rest van het uitgebouwde alarm en kan dat deze storing geven? Ik roep over het alarm nooit, "zit er niet op, kan het ook niet stuk gaan", het (al dan niet aanwezige) alarm is ook nog een soort zwarte doos voor mi)) .
Of denkt een meerderheid van de ervaringsdeskundigen meteen aan de 1/2/3 startschakelaar achter de sleutel en wat doe ik daar dan aan? Of nog iets tsoms of stoms dat jullie zo kunnen beredeneren uit het bovenstaande zonder dat ik lijp wordt van het schema-staren.
Uw suggesties zijn zeer welkom.
Met vriendelijke groet,
Reinier