H4 Hi/Lo Philips Lumileds
H4 Hi/Lo Philips Lumileds
Binnen onze vereniging rijdt een aantal leden naar tevredenheid rond met H4 xenonverlichting (bi- of dual). Daar zijn hier voor- en tegenstanders van. Ook ik heb 's avonds graag meer licht voor de auto, maar tot nu toe kan ik goed leven met de Xtreme Vision van Philps. In combinatie met de mistlampen (PIAA H3 4000K) creëert dat - indien nodig - een flinke plas licht. Eerlijk gezegd loop ik nog steeds niet warm voor xenon. Vooral vanwege het irritante strooilicht, maar ook omdat die ijskoud ogende blauwe zweem me tegenstaat. Ja, je kunt ze in verschillende K-waarden krijgen, maar het gros rijdt toch rond met duidelijk zichtbaar gepimpte, irritant verblindende koplampen. Vooral wanneer je 50-plusser bent, kunnen je ogen daar maar matig aan wennen.
Nu is er al een tijdje een nieuwe led-lamp van Philips, de H4 Hi/Lo Lumileds LUXEON Headlight LED Kit - 3000 Lumens. Omdat de techniek en opbouw van de lamp compleet verschillen van de H4 bi- en dual-xenonlamp, vraag ik me af hoe het zit met het lichtpatroon (strooilicht). Heeft iemand hier inmiddels ervaring mee? Volgens Philips zelf is er een sterke afscheiding tussen licht en donker ("delivers a crisp, single shadow and beam and eliminates the need for active cooling.")
H4 led had voorheen in de fitting nog een ingebouwde ventilator nodig voor de koeling (H4 (Hi/Lo) CREE Headlight LED Kit). Door de forse fitting (zie afb) bemoeilijkt dat de inbouw in een standaard H4-armatuur. De Philips Lumileds heeft door het gebruik van koper als hitte-afscheidingsmateriaal geen ventilator nodig, waardoor de fitting aanzienlijk kleiner is. Maar nog steeds is er een modificatie van de bestaande aansluiting nodig, lijkt me.
H4 led is al met al een (nog) erg kostbare aangelegenheid (€150 voor set van twee incl led-drivers, gaan +50.000 uur mee). Maar ja, jaarlijks (of vaker) €30 voor een setje Xtreme Vision loopt ook aardig op. Onder de streep ben je dan voordeliger uit met H4 led, dunkt me. Tenminste wanneer de lichtopbrengst inderdaad driemaal groter blijkt dan H4, zoals wordt beweerd. Led heeft bovendien geen opwarmtijd nodig zoals xenon. Ze branden bij inschakelen direct op volle sterkte.
http://www.horizonleds.co.uk/h4-philips-luxeon-led-headlight#sthash.3A77...
Wat ik dan weer niet snap: al wel in de verkoop, maar geen afbeelding beschikbaar...
Adriaan