ECC vacuum aandacht
ECC vacuum aandacht
Er is veel geschreven over een niet werkend vacuum systeem van de airco. Lekkende balgen en klepjes zijn vaak de oorzaak.
De 940 heeft ook symptomen van een niet goed functionerend vacuum systeem. Bij ritten over de autobahn met lange hellingen komt er warme lucht uit de defrost openingen.
Tijd voor onderzoek. Ten eerste kwam ik bij de vacuum-klepjes bij het schutboard slecht rubber tegen op de aansluitingen. Deze waren snel verholpen. Het stationair na koude start was meteen weer rustig echter het verwarmingsprobleem was niet opgelost.
Wat blijkt: valt het vacuum weg dan opent na 10 seconden langzaam de kachelkraan. Dat kun je constateren door bij draaiende motor de vacuum-slang van het spruitstuk te trekken.
Er resteerde nog wel wat vacuum achter het vacuum-klepje bij het schutboard. Bij lostrekken hoor je gesis.
Nog een poging gedaan om de kachelkraan permanent ingedrukt te houden met een draad, maar die is door te weinig ruimte bij de kraan en het ontbreken van een bevestigingsplaats mislukt.
Het vacuum-verdeelhuis onder de dash bekeken. Er zat een klein zwart vlekje bij de aanzuigleiding(vanaf spruitstuk). Dat gaf het vermoeden van een slecht werkend vacuum-klepje.
De vacuum-klepjes waren niet helemaal fris meer. Klepjes gewisseld met de 945 waar het warmelucht-probleem zich niet voordoet. Nog steeds geen resultaat.
Om de balgen te testen heb ik een vacuum-leiding uit het motorgedeelte gebruikt met daarop een stukje slang dat aan de vacuum-verdeler zit. Zie foto.
Onder de dash heb je weinig ruimte. Met die hulpslang kun je de afzonderlijk de balgen testen door de hulpslang in de verschillende kanalen van de verdeler te steken.
Alle balgen werken en de aanzuiglucht wordt geblokkeerd. Ik kan er slechts een halve bar zuigkracht opzetten volgens mijn vacuum-meter. Zolang de motor vacuum levert werkt de kachel/aircobediening volgens mij ook perfekt.
Het probleem is nog niet weg. In Nederland niet zo'n bezwaar aangezien je bijna altijd met vacuum rijdt.
Bestel nu eerst nieuwe klepjes en een nieuwe kachelkraan. De balg van deze laatste verdenk ik nog van een lek.
Geven deze nog geen soelaas dan zet ik een kogelkraan in serie met de kachelkraan of monteer een afsluiter op de bestaande kachelkraan.
Dat laatste zou moeten lukken met een gedemonteerde kachelkraan.