Dilemma... Versleten zuigerveerringen Volvo 960 Turbo
Dilemma... Versleten zuigerveerringen Volvo 960 Turbo
Afgelopen week een Volvo 960 Turbo gekocht. Fantastische motor, 2.0 16V turbo. Ik wist dat hij een probleem had met de motor, slecht starten na lang stilstaan en eventjes op 3 cil lopen, waarna hij na 5 sec weer prachtig op 4 cilinders loopt.
Vandaag heeft mijn garage een compressie test gedaan en daar kwamen de volgende waarden uit:
Cil 1: 9 bar
Cil 2: 9 bar
Cil 3: 6 bar
Cil 4: 8 bar
Hij had het erover dat hij wat olie erin had gedaan (in het bougiegat?) en daarna opnieuw de compressie test gedaan en toen kwam cil 3 goed uit. Conclusie, versleten zuigerveerringen op de 3e cilinder. Hij zegt; ander onderblok en zuigers erin of een compleet ander blok en als laatste optie een motor revisie met honen van de cilinders en overmaat zuigers (waar vind ik overmaat zuigers nou bijvoorbeeld, het eerste probleem met revisie). Dikke pech en zwaar balen dus.
Alleen de kop eraf en de zuiger veer ringen vervangen gaat niet veel helpen volgens hem, de cilinders zullen ook zijn ingesleten. De motor loopt warm heel goed, en is ook nog erg snel, alleen bij lang stilstaan in de kou loopt hij even erg slecht bij starten. Doorrijden kan prima volgens hem en hij houdt het nog wel even vol zo.
Nu ben ik als liefhebber natuurlijk teleurgesteld dat mijn verder fantastische 960 dit probleem heeft en heb ik een beetje hulp nodig bij het maken van een keuze. Helaas is een 16V ruilbok of kop zo goed als onvindbaar en is reviseren de enige optie lijkt me om het weer goed te hebben.
Wat zouden jullie doen? Mag best wat geld kosten, maar ook geen 3000 euro.
Tips zijn welkom,
Marc
PS. Weet iemand of ik een normaal B200FT onderblok kan kopen en hier de 16V kop weer op kan zetten? Zijn de onderblokken hetzelfde of verschillen deze?