Claxon perikelen
Claxon perikelen
Heb een probleem met de claxon op mijn 940 waar ik zelf helaas niet uit kom.
Hopelijk hebben jullie raad.
Het volgende is er aan de hand;
De claxon werkt bij mij niet altijd, wanneer wel en wanner niet is lastig is een conclusie aan te hangen.
Soms is het zo dat die het niet gelijk doet maar als je dan een paar keer op de knoppen drukt dan doet die het wel en als je dan daarna iedere keer weer drukt doet die het gelijk.
Maar als je dan weer aan het stuur draait kan het zijn dat die het gelijk doet, zelfde tafereel als hierboven of helemaal niks.
Wat heb ik al heb gedaan is het stuur verwijderd en het sleepcontact schoongemaakt met contact reiniger.
Daarna het geheel weer in elkaar gezet en met de multimeter op piepstand gekeken of er contact is tussen het stuur en de aansluiting van de blauw/zwarte draad op de sleepring. Dit is op alle geteste standen van het stuur het geval. Dus dat lijkt mij goed te zijn.
Terwijl het stuur eraf was ook even gekeken of de knoppen op het stuur goed zijn door ook weer te piepen tussen massaboutje in het stuur en het contact wat op de sleepring komt. Ook dit was goed.
Alles weer in elkaar gezet met de gedachten dat het nu weer zou moeten werken. Maar helaas geen verbetering.
Dus een stapje verder kijken en het toch bij de claxon bekijken welke een paar jaar geleden is vervangen door een luchthoorn(hangt onder de koplamp achter de bumper) die via een relais wordt aangestuurd.
Hier zat ook een probleem, hier bleek ik een kabel (kabel welke de originele gele kabel verlengt om naar het relais te komen) te hebben gebruikt met een slechte isolatie waardoor deze veel plekken met corrosie had, deze vervangen en voor de rest weinig zichtbaar.
Ook gelijk de multimeter op gelijkstroom stand op de originele bekabeling gezet om te kijken of het signaal goed naar het relais toe komt. En dit blijkt niet het geval in alle stuur standen. Dus probleem lijkt toch ergens bij het stuur te zitten.
Terug bij het stuur kwam ik er achter dat als ik contact maak tussen de aansluiting van de blauw/zwarte draad en het aluminium plaatje waar de sleepring, richting aanwijzer en ruitenwisser schakelaar de claxon het dan altijd wel doet.
Als ik de multimeter op piepstand zet en de pennen op bovenstaande aluminium plaatje zet en het aluminium van het stuur (moet volgens mij beide massa zijn) dan blijft die de ene keer constant piepen maar de andere keer heel kort even een piepje en daarna is er geen contact meer.
Dus lijkt mij dat de massa op het stuur niet constant is, maar waar zit de massa aansluiting voor de stuurstang waar het stuur overheen schuift?
Hopelijk kunnen jullie iets met deze informatie om te zorgen dat mijn claxon weer werkt zoals die zou moeten doen..
Groet, Yannic