Brommen/trillen na vervangen tussenlager
Brommen/trillen na vervangen tussenlager
Mijn S90 Executive heeft een trilling bij het wegrijden. Dit voelt een beetje als optrekken over een stukje wasbord wegdek wat je regelmatig bij verkeerslichten hebt. De baksteun is vervangen, want die was wat zacht/vergaan door olie van de bak. Die lekkage ook meteen verholpen.
Vervolgens is ook het tussenlager vervangen, aangezien het trillen bij het wegrijden daarmee nog niet weg was. Bovendien was het rubber van dat lager ook niet best meer, aangezien je de aandrijfas gemakkelijk van zijn plek kon duwen.
Na het vervangen van het tussenlager was de trilling bij het optrekken weg, maar de vreugde was helaas van korte duur. Rond de 40km/u en vervolgens vanaf ongeveer 60km/u zit er een constante (bedoel gelijkblijvende frequentie) brom / trilling in, die toeneemt met de snelheid. Gas los, automaat in neutraal, het maakt niet veel uit. Bij 80 trilt en bromt (het is ook hoorbaar) de hele auto.
De aandrijfas is zeker weer goed gemonteerd (gemarkeerd voor het demonteren) en er is ook wat gespeeld met de positie van het tussenlager (hoger/lager met vulringetjes), maar dat had helaas niet het gewenste effect.
Aangezien deze brom/trilling veel irritanter was dan de trilling bij het wegrijden, is het oude tussenlager weer teruggezet. Alles is weer vanouds, de brom / trilling bij 40km/u en 60km/u en sneller is weg, het trillen bij wegrijden terug.
Wat me ook opviel, een licht gieren van het nieuwe tussenlager bij 50 km/u.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Onbalans in de aandrijfas? Maar dar kan toch eigenlijk niet 'zomaar' ontstaan?
Positie van het tussenlager toch niet goed? Maar dan lees je vaak dat het trillingen geeft bij optrekken, niet bij constante snelheid, gas los, of bak in neutraal.
Iets anders in de aandrijving? Maar waarom voel je dat dan niet met het oude tussenlager?