Besturing/ stuurbekrachtiging 960-I
Besturing/ stuurbekrachtiging 960-I
Iemand hier een idee?
Volvo 960-I. Tijd geleden een soort kreunend geluid en trilling bij sturen. Eerste diagnose: multiriem spannen. Bleek vervolgens versleten spanrol te zijn. Vervangen en probleem toen verholpen. Niet lang daarna zelfde euvel. Diagnose: stuurpomp kaduc. Door omstandigheden naar andere (m.i. zeer betrouwbare) garage gegaan. Stuurpomp vervangen, maar geen verschil. Ondertussen vastgesteld dat er iets niet goed zat bij de voor schokbrekers, waardoor die niet goed konden meedraaien. Dat vervangen (volgens mij veerpootlagers) en opgelost, echter geen verschil voor oorspronkelijk probleem. Garagist heeft Volvo deskundigen geconsulteerd. Advies: stuurhuis vervangen. Resultaat: geen verschil. Inmiddels oude stuurpomp teruggezet omdat het daar niet in zat. Volgende stap: op sloop een exact zelfde stuurpomp gehaald van eenzelfde auto i.p.v. nieuwe, die achteraf iets bleek af te wijken. Resultaat: probleem heel stuk minder, maar nog absoluut niet weg. Rijgedrag van de wagen verder ook echt bagger. Nu moest hij nog wel uitgelijnd worden, maar daar verklaart het volgens mij ook niet allemaal. Het stuur gaat helemaal niet meer terug naar de rechtuit stand. Dat was niet zo toen ik hem bij de garage bracht.
Deze pomp van de sloop maakt dus wel verschil. Het lijkt er op dat het daar dan toch iets mee te maken heeft, maar met name bij laag toerental (bijv. bij wegrijden) is het gewoon niet goed. Nog steeds het effect wat je zou verwachten bij een slappe riem. Volgens garage beduidt het dat hij niet genoeg druk opbouwt.
Suggestie van garage is nu om oude stuurhuis terug te zetten omdat dat dus ook geen verschil maakte en mogelijk de combinatie pomp/ nieuwe stuurhuis bij laag toerental niet genoeg druk maakt. En dan, als het met het oude stuurhuis het zelfde blijft, dan maar een originele Volvo stuurpomp te bestellen. Ondertussen is er ook nog een slang bij de pomp vervangen.
Om behoorlijk radeloos van te worden bij een verder zo fantastische auto.
Iemand hier ervaring met dit probleem en misschien tips, suggesties?
Ik ben zelf geen sleutelaar en heb weinig technische kennis, maar rijd al meer dan 30 jaar 700/900 en weet dus wel redelijk hoe het wel en niet hoort aan te voelen bij het sturen. Ik heb overigens wel alle waardering voor de inzet van de garage en voor het feit dat ze bereid zijn andere te raadplegen, maar helaas heeft dat nog geen resultaat opgeleverd.
Bij voorbaat dank voor tips, suggesties, denkertjes,
Rien