B230K; cilinderkop kapot, of toch niet?!
B230K; cilinderkop kapot, of toch niet?!
Heren (of zijn er ook dames? :-p),
Vorig weekend hebben we pech gehad met onze Volvo 740 GL '87, B230K. Tijdens het rijden (we reden ca. 140km/u) hoorden we plotseling een harde ratel en was het vermogen ineens een stuk minder. We hebben de auto aan de kant gezet, bij lage toerentallen schudde de motor behoorlijk, maar was de ratel weg; hij liep waarschijnlijk op 3 cilinders omdat er een klep kapot zou zijn (vandaar de ratel), dit is ook wat de meneer van de Wegenwacht mij vertelde.
Vanavond heb ik de cilinderkop er af gehaald, eigenlijk verwachtte ik een ravage en dacht ik dat ik er in het gunstigste geval vanaf zou komen met een cilinderkopwissel, eigenlijk had ik verwacht dat de zuiger ook kapot was omdat ik de gelukkige eigenaar ben van een Heron cilinderkop. Vreemd genoeg zag ik helemaal geen schade. Twee zaken vielen mij wel op:
- Zuiger 4 kon ik erg makkelijk schoonmaken vergeleken met de rest
- Het leek er op dat er een stukje koppakking miste tussen cilinder 3 en 4 (zwart 'bruggetje' van aanslag)
Is volgende verklaring plausibel?:
- Geen verbranding in cilinder 4, zuiger is makkelijk schoon te maken door de onverbrande benzine (bougiekabels/doppen hebben hun beste tijd wel gehad).
- De motor liep slecht/schudde door het op 3 cilinders draaien
- De 'ratel' bij hogere toerentallen was geen mechanische ratel, maar een ontbranding op een verkeerde plek/moment; backfires