B230F met VX3 nokkenas. Goed idee?
B230F met VX3 nokkenas. Goed idee?
Goedemiddag,
De 740 (met B230F) motor begint aardig naar mijn zin te worden... dus is het tijd om weer iets te veranderen / verbeteren.
We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we naast de 740 ook een 940 (met B230FB motor) hebben.
Hoewel de 740 lekker vinnig aanvoelt voelt de 940 met name onderin veel soepeler aan. In de versnelling terug laten zakken tot (bijna) stationair toerental, dan pakt de motor zonder enig probleem heel soepel op. Wanneer ik dit met de 740 doe dan volgt er niet zelden een hik en ook lijkt de motor wat abrupter op het gas te reageren.
Zoals ik begrepen heb zijn de verschillen tussen de B230F en de B230FB terug te vinden in de kop (530 vs 531) en de nokkenas (M vs VX3).
Een complete motorwissel is me te gortig en ook het wisselen van de kop vind ik wat te ver gaan wanneer er geen heel dringende noodzaak is. Dan blijft over het wisselen van de nokkenas.
Vraag is dan wat het (merkbare) effect daarvan gaat zijn. Heeft iemand ervaring met de combinatie B230F met VX3 nokkenas en het verschil met een standaard B230F?
En niet onbelangrijk, past een VX3 nokkenas in een 530 kop?
Wat zou ik bij een eventuele wissel mee moeten wisselen?
Alle ervaringen, tips en suggesties zijn welkom.
Groet,
Martijn