230fk in volvo 745
230fk in volvo 745
Beste liefhebbers,
Sinds augustus 2018 ben ik in bezit van deze mooie volvo 745 uit 88. Nu heb ik onlangs besloten de 230k te gaan vervangen door een fk uit een 940 van 97. (407.000 km) De complete motor met toebehoren (m90-bak, radiateur, intercooler, ecu ed) heb ik inmiddels in bezit en hangt in de bok voor een nieuw likje verf en onderhoud. De pakkingen ga ik vervangen alleen ik twijfel over de keerringen. Is het raadzaam om deze ook preventief mee te nemen of doe ik er beter aan ze te laten zitten? Ik hoor vaak verhalen dat er juist lekkage optreedt na vervanging. Of is dit een even eindeloze discussie als de koppakking? Daarnaast twijfel ik ook over de carterpakking.
Verder ben ik erg benieuwd naar ervaringen op dit gebied. Voor de kabelboom ga ik me wenden tot een ombouwversie van Elbert Bos. Zijn er verder nog zaken en tips die belangrijk zijn in deze ombouw of is het toch echt voornamelijk plug en play? En in hoeverre is deze klus zonder brug te klaren? Is die ook noodzakelijk als je de motor er met bak en al in een keer inzet?
Veel vragen, maar in het kort:
-keerringen preventief vervangen?
-carterpakking preventief vervangen?
-moeilijkheden mbt de ombouw
-met of zonder autobrug
Groet,
Jos