Waterlekkage en alarm uitbouw
14/01
2007Waterlekkage en alarm uitbouw
Er stond vandaag maar eigenlijk een klus op het programma, maar het zijn er toch 2 geworden.
Allereerst het probleem van de "natte" matten . Eerst aan de bijrijderskant de dorpelstrip verwijderd, de kap net voor de stoel en de bekleding eens verwijderd. Hieronder lag een soort groen "schuim". Nadat dat verwijderd was, kon ik in het zwembad kijken. Dus een grote oude lap gepakt en de boel maar eens lekker droog gesopt.
Het vreemde aan het verhaal is dat het onder de schutbordplaatisolatie, richting de bewuste aansluiting van de condensaftap van de airco, de vloer helemaal droog is. Zou natuurlijk kunnen zijn dat het vanaf die aansluiting over de schutbordplaat isolatie heen loopt en vervolgens onder de mat verdwijnt. De vloerbedekking heeft aan de onderzijde een rare laag zitten die wellicht het water tegenhoudt.
Aan de bestuurderszijde ook maar de dorpelstrip verwijderd, wederom de kap voor de bestuurdersstoel verwijderd en de mat verwijderd. Hier was het niet echt nat, maar goed vochtig. Het lijkt het aan deze zijde op dat de "geplette" dorpel (gelift op de dorpel ipv op de stenpunt van de krik) de oorzaak van de lekkage is.
Voorlopig laat ik de boel maar een opliggen, kan alles een beetje droog worden. Ik zal de airco nog maar uitlaten (tip van Frits )
Daarna maar eens gestort op het uitbouwen van het alarm, want wie wil er nu een Ofilant ? En dan nog natte voeten krijgen ook.
Met de inbouwhandleiding (die in dit geval werd omgedoopt tot uitbouwhandleiding) maar eens de kabels blootgelegd. Ik wilde eerst de draden die naar de startonderbreker liepen eens volgen. De kleurcodering klopte niet met het schema, maar vanaf de stekker de draden gevolgd en raad eens waar ik uitkwam ?
De startonderbreking was niet eens aangesloten ! Zo ook niet de draden die ervoor moetsen zorgen dat de geopende ramen automatisch gesloten werden als de auto op slot werd gezet. Die waren dus gemakkelijk te verwijderen.
De kleuren waren ook moeilijk te volgen, want die werden onderweg nogal eens op een andere kleur aangesloten.
Hier zoals het eruit zag met een dikke bos kabels van rechts naar links (of was het nu andersom ?)
Met het schema erbij eerst de losse draden er maar eens uigezocht.
Met een beetje puzzelen heb ik zo het hele alarm eruit gehaald. Er bleek nog een mooie sirene achter de linkerkoplamp te zitten. Daarnaast kwam ik op de aansluiting van de accu 2 draden tegen. De een afgezekerd met 30 A en een met 10A. De 30 A kwam uit bij ..... niets ! Lag gewoon onder het dashbord.
En hier ligt het hele spulletje.
Nu liggen de natte matten in de bijkeuken op de verwarming en het alarm nog in de kofferbak. Ik heb het nog nodig om te kijken welke draden ik nodig heb voor de "nieuwe" afstandsbediening van de centrale vergrendeling.
Nu nog kijken waar de lekkage vandaan komt en de afstandsbediening inbouwen. Kom dus nog een vervolg.