Cruise Control onboard diagnostics uitlezen
Cruise Control onboard diagnostics uitlezen
Cruise Control Onboard Diagnostic Codes.
De latere LH2.4 uitgerustte auto's hebben twee mogelijkheden om het diagnose systeem uit te lezen waaronde de Cruise control codes. Plaats de pigtail die aan de module met opschrift "A" zit, in positie 2 in de module "B". Het cruise control systeem van eerdere auto's LH2.4 auto's zonder module "B" kunnen worden aangesloten aan de OBD systeem om de diagnose codes uit te lezen. Om dit te doen, plaats een extra draad vanaf de pigtail aan de Cruise Control unit (aan de linkerkant, onder de schopplaat aan de bestuurders kant) naar de pigtail die in de motorruimte (de pigtail die je normaal in de openingen steekt om foutcodes uit te lezen). Om te testen meot het contact op On staan (KPII) en pas na een stukje rijden met een snelheid van 35 km/h of meer. Dit omdat de unit geen codes opslaat maar alleen registreert en verwijderd als het contact wordt afgezet.
Onderstaand een korte omschrijving uit de OEM handleiding.
There are two diagnostic modes:
Mode 1: Zelf Diagnose
Contact op "on" na een testritje, diagnose draad aangesloten. Druk op de diagnosebutton op module "A" voor 1 seconde. Lees de code af (als er geen code uit te lezen is, lees dan onder het stukje No Code wat de vervolgactie kan zijn) Controleer op de volgende code, door de druktoets weer voor 1 seconde in te drukken. Herhaal dit totdat de eerste code weer wordt weergegeven. Er verschijnen mogelijk meerder codes die tijdens de testrit zijn ontstaan.
Code Probleem Met contact en CC Selector beide "On": 1-1-1 Geen fout gedetecteerd; snelheid heeft het minimum van 35km/h die voor de test noodzakelijk is, overschreden.
- Geen fout bekend.
1-1-2 Onjuist snelheids signaal
- Mogelijk statisch snelheidssignaal naar controleunit
1-2-2
Geen snelheidssignaal, of de snelheid lag tijden de testrit lager dan 35km/h
- Spanningsprobleem, tussen aansluiting 10 en 11 moet 12 Volt gemeten worden
- Massa probleem (meet tussen aansluiting 10 en massa 0 ohm)
- Snelheidssignaal
- Draadbreuk in bedrading (snelheidsmeter naar controleunit; snelheidsmeter naar achteras)
- Wanneer de achterwielen van de grond zijn, moet er bij langzaam draaien aan een van de wielen op aansluiting een wisselende spanning tussen 12V tot +1.5V te meten zijn.
2-1-1 Spanningsval op de cruisecontrol unit gedetecteerd
- Op terminal 11 moet minimaal 10,5 volt staan
2-1-2 Probleem in het vacuum circuit naar de vacuumpomp of regulator
- Test eerst het vacuum systeem
- meet 12 Volt tussen aansluiitng 2 en massa
- meet 12 Volt tussen aansluiting 10 en 11
- Contact af, CC selector ON: Controleer de bedrading op te hoge weerstand
Mode 2: Component Test
Contact op "ON", diagnostische draad aangesloten. Start met de Cruise Control selector uit, en de versnelling in "D"(drive) Druk tweemaal op de knop op het diagnose kastje, beide keren 1 seconde. De LED moet snel knipperen. Voer hierna de onderstaande tests uit tevens in de volgorde zoals hieronder beschreven, om de componenten van het Cruise Constrol syeteem te testen. Fouten kunnen daarna in de rechter kolom worden afgelezen.
Geactiveerd Component Actie Code Probleem
Remlicht schakelaar Trap het rempedaal voor 1 seconde in 1-3-2 Uitblijven code: remlichtcircuit CC selector ON and OFF, rem en koppelings klep Trap eerst de rem en daarna het koppelingspedaal in, beide voor 1 seconde. 1-1-3 Uitblijven code: rem en koppelings klep CC Selector RESUME Druk 1 seconde op RESUME 1-2-3 Uitblijven code: RESUME knop CC Selector SET Druk 1 seconde op SET 1-3-1 Uitblijven code: SET knop
Start onderbrekersmechanisme Zet de automaat in neutraal of in vrij.
2-2-3 Uitblijven code: Startonderbrekings schakelaar
Indien code 3-1-1 wordt weergegeven tijdens de testrit: 3-1-1 Verschillende signalen tegelijk: sluiting in een der circuits
Bovenstaande gegevens zijn ontleent aan de Volvo 700/900 FAQ van Brickboard.com
Deze posting staat hier voorlopig als forum-topic, om op en aanmerkingen te kunnen verwerken.
Graag hoor of lees ik deze dan in de posts eronder en zal later het geheel als aparte pagina borgen.