Karma erbij
02/10
2006Karma erbij
Enkele weken geleden bood de heer F. Mollen hier op de site een witte 745 Automaat aan. Hier volgt het relaas van de aankoop.
Het bleek dat de verkoper in Oss woont, en een bekende is van Jeroen. Ik heb Jeroen toen meteen op een Scouting Mission gestuurd, en al snel liet hij mij weten dat de auto zijns inziens een goede koop was. Vertrouwend op zijn oordeel heb ik toen telefonisch de koop gesloten, en ben ik de auto in de week erna gaan ophalen (met de trein van Alkmaar naar Oss, ja ja). Jeroen haalde mij van het station, en gezamenlijk hebben we de auto opgehaald bij de heer Mollen. De auto bleek niet te starten, maar met de startkabel eraan liep hij gelijk. Voor 300 euro was het een heel behoorlijke auto, maar door een frontale aanrijding (met een 340) waren koplamp en knipperlicht gesneuveld en de grill ontzet, en de APK was al meer dan een maand verlopen. Een beetje een gokje dus, maar de inzet was niet hoog, en de losse onderdelen waren het bedrag sowieso al waard denk ik. De bestemming van de auto is zakelijk, een auto voor voornamelijk korte afstanden rondom ons bedrijf, en een gebruik (land- en tuinbouw) waarbij geen enkele auto lang netjes blijft.
Bij nader onderzoek bleek wel dat het hele front (boven de voorbumper) wat naar achteren was gedrukt, en ook dat de dwarsbalk onder de radiator helemaal verrot is. Bij Nordicar heb ik eerst APK-keuring laten doen, en toen daar geen rare dingen uitkwamen heb ik hem daar gelijk laten herstellen. Behalve de koplamp was het enige andere APK punt een lek in de uitlaatdemper en een verroeste ophangbeugel van de demper. Op hun advies is de uitlaat vervangen vanaf de kat (138 Euro, origineel Volvo), bijbehorende montageset was 28 Euro, een koplamp kostte 25 Euro en de knipper 12,50. Verder kleine beurt laten geven, de van verkoper meegekregen losse radio laten inbouwen en de electrische antenne aan laten sluiten, en de voorkant laten richten. Alles met elkaar kostte dat EUR 590 excl BTW, en 695 incl. BTW (niet op alle onderdelen zat BTW).
Het bouwjaar is april 1988, hij rijdt als een trein, slechts 217.000 km, en het is een hele nette auto vind ik. De foto's zijn genomen na een wasbeurt in de wasstraat, en een natte lap en de stofzuiger door het interieur, dus geen poetswerk verricht.
Ik wil nog een raamlijst vervangen (veel aluminium bobbels), en de bovenkant van de achterklep laten bijwerken (ook bobbelig aluminium). De balk onder de radiator moet ook nog vervangen worden, de kosten (nieuw of gebruikt) moet ik nog uitzoeken.
Voor mijn gevoel heb ik hiermee een Volvo van de sloop gered, en omdat dát waarschijnlijk goed voor mijn Karma is, heb ik besloten haar zo te noemen. Karma is een dame van nog maar 18 lentes, en maagdelijk wit. Misschien neem ik haar eens een keer mee naar een sleuteldag...
Update 30-12-2007: Het gaat goed met haar. Wat is er allemaal gebeurd?
- Vorige jaar is de radiatorbalk vervangen door een nieuwe, heb ik laten doen bij Nordicar, kostte wel helaas een paar honderd euro (door het arbeidsloon, de balk was een paar tientjes). Maar dan heb je ook wat, het blijft een prachtig werkpaard dat zonder protesteren zijn dagelijks werk doet
- De bovenzijde van de achterklep laten spuiten, die was bobbelig. Ziet er weer prachtig uit, 100 Euro.
- Voor sommigen is de neus toch wat langer dan gedacht, dus helaas sneuvelde er deze zomer een knipperlicht en deukte het spatbord rechtsvoor. Toch maar weer laten repareren, Jan de Boer had nog een identiek scherm staan in de goede kleur, 50 euro voor het spatbord en een uurtje werk. Nieuw knipperlicht was 22 euro.
- De Philips radio vervangen door een echte Volvo radio. Helaas klonk de Philips beter, deze heeft wat kraakneigingen. Toch maar laten zitten, het was een heel gepuzzel met de aansluitingen en een originele bevestigingskit, en het staat echt veel mooier.
- APK zonder noemenswaardige problemen in september gepasseerd.