Gisteren Snelheidsmeter an ABS-lampje gerepareerd!
29/07
2006
Gisteren Snelheidsmeter an ABS-lampje gerepareerd!
Hoera! Na de site nageplozen te hebben heb ik de oplossing voor mijn
snelheidsmeter en ABS lampje gevonden.
Het bleek inderdaad de connector op de achteras te zijn. Ik had al meerdere
keren onder de auto gekeken, maar ik kon de connector niet vinden. Nadat ik de
auto op had gekrikt zag ik het direct een van de elektriciteitskabeltjes naar
de connector was gebroken. Het andere kabeltje zag er ook niet gezond meer uit.
Ik vond het wel eng zo met de standaardkrik, maar ik ben er toch maar
ondergekropen; ik was zo nieuwsgierig, ik reed al een half jaar zonder
snelheidsmeter en met een ABSlampje aan.
Ik besloot de connector inclusief de snelheidsvoeler te demonteren zodat ik
niet onder de auto hoefde te knoeien. Ik had er een speciaal stervormig
sleuteltje voor nodig maar die had ik gelukkig nog. De schroef zat niet moervast
dus dat was eenvoudig. Zo kon ik het rustig aan tafel bekijken.
De connector was niet standaard. En ik had geen zin iets moeilijks te
bestellen. Je kunt de connector uit elkaar halen. Binnen in het hardplastic
omhulsel zitten twee siliconenachtige connectors met daarin twee holle koperen
buisvormige pennetjes. De pennetjes zijn gelijk aan de standaard
mannetje/vrouwtje connectors die je in een autowinkel kunt kopen met
bijbehorende tang.
Het lukte me met moeite om deze uit de siliconen omhulseltjes te trekken.
Daarna nam ik twee stukjes elektriciteitsdraad klemde die met de tang aan twee
nieuwe connectortjes die ik had ontdaan van hun harde plastic omhulseltjes. Met
hulp van een smal schroevendraaiertje heb ik de nu goed vastzittende draadjes
en holle ijzeren connectortje in en door het oud siliconenomhulsel gedrukt.
Deze twee bedraadde connectors heb ik weer teruggemonteerd in het grotere
plastic omhulsel, en zo had ik een gezonde (waterbestendige) connector die ik
makkelijk in de snelheidssensor kon pluggen.
Ik houd niet zo van kroonsteentjes of ander kabeldoorverbinders (zeker niet
onder een auto met al dat opspattende water). Dus met een verlengsnoer en een
soldeerbout onder de auto gekropen. Alle kabeltjes gestript. Krimpkousen
geschoven over de kabel aan de langste kant, en solderen maar.
Na beide kabels aan elkaar vast gesoldeerd te hebben, de krimpkous over de
las geschoven en de hete f�¶hn er op. Om beide kabels een kabelspiraal gedraaid
om het geheel wat steviger te maken.
Even de snelheidssensor weer terugmonteren op de achteras en het moment supr�¨me was
aangebroken. Alle gereedschap opgeruimd en starten maar.
Goed nieuws! Het ABS lampje ging uit zoals het hoort! Nu even een stukje
rijden. En ja hoor daar ging de kilometerteller. Hij deed het!
Een last viel van me af. Toen ik op de site keek kreeg ik allemaal visioenen
over dashboard loskoppelen en solderen van printplaten enzovoort.
Mensen op het forum die de tip over de eventuele gebroken kabel hebben gegeven:
BEDANKT!