Weten is kennis.
20/06
2006Weten is kennis.
Weten is kennis.
Het lambdasonde lampje is nog steeds uit, maar vandaag 20 juni 2006 ben ik naar de importeur gereden die de LPG installatie merk Easy Jet heeft geleverd.
Over het lambadsonde lampje deelde de importeur mede dat de overschakeling benzine gas de boosdoener is De motor in mijn Volvo is niet de meest geschikte zo kreeg ik te horen.
De oplossing van de dealer is waarschijnlijk afdoende maar niet ideaal. Een andere oplossing zonder kosten is er niet.
Het overschakelen van benzine naar gas en andersom gaat goed tijdens het rijden.
Bij een warme motor is bij het starten en dan bij een stationair toerental de overschakeling van benzine naar gas niet soepel.
Bij het starten van de motor wat op benzine gebeurt, schakelt binnen vijf seconden de gas toevoer in en slaat de motor af. Ik kan dit voorkomen door het toerental te verhogen door in de stand neutraal van de automaat gas bij te geven op het moment dat de motor dreigt af te slaan. Doe ik dit 10 seconden dan blijft de motor na die overschakeling op gas goed lopen.
Een andere manier is op benzine weg te rijden en dan tijdens het rijden handmatig de knop gas inschakelen, te bedienen.
De importeur deelde mij vandaag mede geen instelling te kunnen realiseren die deze onvolkomenheid voorkomt.
Het type motor van mijn Volvo B 6304S en de het injectiesysteem Bosch motronic 1.8 is zodanig dat er voor de injectoren relais ingebouwd zijn die vertragen en die vertraging zorgt ervoor dat er een probleem ontstaat bij het overschakelen van benzine naar gas bij warme motor en een stationair toerental rond 1000RPM.
De computer van de LPG installatie staat al afgeteld op 1750 RPM en wijzigen naar boven of naar beneden gaf geen beter resultaat.
Nu is het euvel van deze onvolkomenheid niet zo erg omdat het alleen maar gebeurd bij een warme motor, bij het starten en willen wegrijden terwijl de schakeling van benzine naar gas je net even voor is, lees te vlug voordat je snelheid hebt gemaakt en de motor meertoeren maakt.
Bij een koude motor heb je er geen last van omdat de gasinstallatie ruim 30 seconden soms langer op temperatuur moet komen voordat de schakeling van benzine naar gas plaats gaat vinden. Je hebt met de auto dan al een flinke snelheid en het toerental is al boven de 2000RPM
Jammer dat er dus geen summiere afstelling mogelijk is.
Ik heb de software van de gas installatie gedownload en bekeken en in het software programma geen mogelijkheid gevonden om een betere afstemming te realiseren.
Natuurlijk kan ik proberen nieuwere relais te laten monteren of op andere wijze nog testen te doen of te laten doen maar je moet ook kijken naar het kosten baten plaatje.
Ik schrijf dit stukje omdat er binnen de vereniging misschien iemand is die zegt, ik weet een oplossing die niets kost en dan is het schakeleuvel zoals tot nu beschreven over.
Ron Bertsch.