Div onderdelen te koop
Div onderdelen te koop
Aangezien ik na een herseninfarct niet meer aan de Witte Dame kan sleutelen bied ik enkele reserveonderdelen aan.
Om te beginnen een uitgestelde cilinderkop type 1000530. De cilinderkop heeft nog goede inlaatkleppen en is vlak. Ik heb deze bewaard omdat alleen de uitlaatkleppen en zetels vervangen hoeven te worden. Bij de Nijmeegse Motorrevisie kost me dit indertijd ca. 230 euro, dat is beduidend minder dan een totale cilinderkoprevisie en de kop kan dan weer een 250.00 km of meer mee. Het bijkomend voordeel is dat je de wagen geen dagen kwijt bent. Voor de kop vraag ik € 85,-.
Ik heb hier ook een geheel gereviseerde Vialle F4 verdamper op de plank liggen, volgens dezelfde formule als de cilinderkop, problemen dan in een mum van tijd een verdamper verwisselen.
Een Vialle F heeft voor de regeling van het gas een z.g. actuator. Deze zit los opgebouwd en s defect. De originele Vialle is, wanneer je er nog aan kunt komen, schreeuwend duur. De Prins actuator is een goede vervanging, zelfde mechanisme, dezelfde fabriek. In principe is het dus dezelfde actuator, alleen hebben Vialle en Prins er een eigen huisje om gebouwd. Het geval van Prins kost een tientje of vijf. De aanpassing is vrij simpel. Dat kan ik gemakkelijk uitleggen. Kwestie van een bochtje en twee slangklemmen. Voor de verdamper vraag ik € 200,-
Verder heb ik hier een stuurhuis liggen, nog niet zo lang geleden gereviseerd. Met een gebroken tandheugel. Na een tocht door Frankrijk kwam ik er ineens achter dat er een enorme speling in het stuur zat wanneer de motor niet draaide. Na een tocht van 480 km over bergwegen. Bevriende monteurs herkenden dit niet, nooit meegemaakt. De vólgende dag op de brug bij een garage in de buurt bleek het geval finaal doormidden te zijn. De stuurhuisolie was bijna geheel verdwenen door lekkage. Meteen bij Timen een stuurhuis besteld. De dag daarop werd de Witte Dame opgehaald, De ANWB kwam de volgende dag met een vervangende V70. In Eindhoven kwam ik een monteur tegen die jarenlang bij een revisiebedrijf had gewerkt en die wist te vertellen dat het waarschijnlijk een montagefout was. “Wij moesten altijd een tandheugel die gevallen was meteen in de oudijzerbak gooien. Ongeacht beschadiging.” Samen met een vriend, een diagnosespecialist, heb ik later het stuurhuis gedemonteerd, en ja hoor, de tandheugel is van gehard staal en deze was precies bij de olieboringen doorgegaan. In tegenstelling met toiletpapier, dat scheurt nooit af bij de gaatjes. Peter had in zijn 40-jarige praktijk nog nooit meegemaakt. Ik heb hem bewaard omdat je bij een stuurhuisrevisie meestal je oude stuurhuis moet inleveren, anders betaal je ruim € 250 meer aan revisiekosten. Het is ongelooflijk dat het huis puur op de oliedruk is blijven functioneren. In Nederland stond een dag later de Witte Dame al klaar bij de garage waar ik altijd een brug huur voor mijn werkzaamheden dus daar was de reparatie na een uurtje weer gefikst, tot verbazing van de werkplaatschef, die was andere wagens gewend en dacht dat ik er minstens een halve dag werk aan zou hebben. Maar ja, bij een Volvo is het vrij simpel: geen subframes of wielophanging verwijderen en meer van dat soort onzin. De Witte Dame netjes laten uitlijnen bij mijn huisuitlijner en dezelfde dag weer klaar. Dus wie het defecte stuurhuis wil hebben mag het zo ophalen.
Verder heb ik nog in de aanbieding:
Volvo-onderdelen
1) Cilinderkop 1000530. alllen uitlaatkleppen en zetels te vervangen € 85,-
2) Startmotor 1,4 KW nr. 3523301 € 75,-
3) Spanningsregelaar nr. 3523710 € 10,-
Spanningsregelaar met 2 nieuwe koolborstels (Bosch) 17,-
4) 2 Bobines € 20,- per stuk
5) Achteruitrijschakelaar nr. 3416102 € 10,-
6) Gasklepschakelaar nr. 3517068 € 30,-
7) CIS klep (stationair regel klep) € 40,-
Voor Volvo B200/230 F/G B230 FB/FD
8) 4 Naafdoppen Volvo nr. 3546923 € 30,-
9) Luchtmassameter nr. 3517020 € 45,-
10) 2 snelheidsmeters Yazaki gereviseerd met losse motortjes € 30,-
11) 2 maal Remblokset Brembo. Vooras. Systeem Bendix. Beide nieuw in doos. p.st € 20
Remblokset achteras, systeem Teves € 20,-
Voor Volvo 740 83-92 / 760 81-92 / 780 86-90 / 940 90-95 / 960 90-94
12) Cilinderkopbouten lengte 13,2 cm, 1 maal gebruikt.
Passend op alle VOLVO 2 en 2,3 liter motoren. 240,340,360,740, 940 en B19/B23/B 200/ B230/
13) Distributieriem voor VOLVO. Nieuw +Spanrol distributieriem € 30,-
16) Lambdasonde in origineel doosje. € 40,-
17) Thermostaat B200/230. Voor Temperatuur 87 graden Celsius. Nieuw. € 20,-
18) Spanningsregelaar met nieuwe koolborstelset. € 30,-
Spanningsregelaar € 12,-
19) Remontluchter met alle toebehoren en gebruiksaanwijzing. Nieuw. € 20,-
21) Vonkversterker module. 3501921 € 30,-
22) V-snaar 6217 MC AVX10 x 935 La € 5,-
23) Temperatuursensor voor koelvloeistof Nr. 1362645. € 10,-
Voor Volvo 740/940 voor motoren B200/230
24) 2 Temperatuursensoren voor koelvloeistof nr: 0280130032 € 20, - per stuk
Voor 240-1989 440/460/480/740 t/m 960.
25) Uitlaatpakking 740/940 € 5,-
26) 3 uitlaatmoeren M10 met kraag. Koper. Nr. 997211 € 5,- 3 stuks.
27) Diverse pakkingen o.a. 3 maal gasklephuispakking samen 15,-
28) Diverse rubber ringen samen 10,-
29) Vialle verdamper F4. Revisie januari 2018. Daarna nooit gebruikt. 200,-
3523301 startmotor 1,4 kW € 75,-
2 Bobines per stuk. € 25,-
3523710 spanningsregelaar met set nieuwe koolborstels (zelf te monteren) € 25,-
3523710 spanningsregelaar € 10,-
3517068 gasklepschakelaar € 30,-
4 stuks 3546923 naafdop Volvo € 30,-
Set kopbouten voor redblocks, 13,2 mm lang, eenmaal gebruikt € 30,-
Je treft Jur op 0622 49 50 58 waar desgewenst de koffie klaarstaat.