Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/Stationair toerental, lambda lampje en code 232

Stationair toerental, lambda lampje en code 232

Stationair toerental, lambda lampje en code 232

- Ingediend door Tampert81
Lid
, op 22 aug 2024
- 37 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

Mede liefhebbers

In tegenstelling tot de 740 (mijn dagelijkse auto) is de 940 (de auto waar mijn dochter in rijdt) toch wel een zorgenbakje. Eerst even een overzichtje en sorry voor het lange verhaal:

In januari 2023 gekocht omdat mijn dochter een auto nodig had om met haar paarden door het land te kunnen rondrijden. Dus natuurlijk een 940 uit 98 (1800kg) op LPG. Bij de koop brandde het lambda lampje al en er waren nog meer dingetjes. Maar niet te duur, in de buurt en een mooie kleur (coral red). En een lederen interieur als nieuw ondanks slechts 750k km. Ik was ook onder de indruk van het rijden in vergelijking met mijn 740. Ik wilde de uitdaging wel aan.
De eerste serieuze klus was de kachelradiator. Gelukkig financieel goed opgelost met de verkopende handelaar.
Vanwege het lambda lampje vacuum slangen vervangen, moeren aangedraaid, oftewel regulier onderhoud. Dat had ie wel gemist. Het lambda lampje bleef vaak een tijdje uit, maar kwam dan toch weer terug.
Dan na 6 maanden de APK: Te hoog CO. Na een bezoek aan Timen waarbij een lpg injector is vervangen en alle injectoren van metalen inspuitbuisjes waren voorzien, was dat probleem blijkbaar weg en goedgekeurd.
Het lambda lampje was weer een tijdje uit maar bleef toch steeds weer terugkomen. Ondertussen gedaan:
- uitlaat inclusief kat (buis verrot) vervangen
- nieuwe Bosch ontsteking
- nieuwe bougie kabels
- nieuwe bougies

Steeds bleef het lampje hoopvol een poosje uit, om daarna weer vrolijk terug te komen. Verder reed de 940 prima. Zeker omdat er al een MBC gemonteerd was op 0.7 bar.
Als je gas losliet bleef het toerental wat lang hoog hangen, om daarna toch terug te zakken. Ik heb er nog een andere cisklep/stappenmotor ingezet, maar dat maakt geen verschil. Ook voor de zekerheid het gasklephuis gereinigd en de carterontluchting los gehad en gereinigd. Het lambdalampje blijft terugkomen. Ondertussen is het afgelopen juli en toe aan een nieuwe APK. Ik had er een hard hoofd in, maar goedgekeurd!

Bij het eerste bezoek aan Timen was al duidelijk dat er wat druk werd opgebouwd in het koelsysteem. Met een ander dopje (geel) op het koelwater reservoir werd die overdruk opgelost, maar een nieuwe koppakking zat er aan te komen. Toch een jaar mee gedaan. Dus na de APK op naar Timen. Omdat ik bij het kleppenstellen merkte dat één klep veel sneller spelling verloor dan de andere kleppen kon een controle van de kop geen kwaad. Ook omdat met een klepstelplaatje van 460 ik vermoedde dat de kop al eens behandeld was. En inderdaad, die klep lag in de kop verzonken. Niet ok. Bovendien was het geen turbo kop. Ik ging weer naar huis met een turbo kop en nieuwe koppakking. Hopelijk zou dit ook bijdragen aan een betere loop. Het turbo drukverlies (zie andere draadje) was toen al.

Het lampje kwam weer terug, dus kon de zoektocht naar het probleem verder. Van de week maar weer eens aan de slag. Meteen bij starten liep de motor zo'n 1500 toeren stationair. Tijdens het testen vanwege het turbo probleem bleef dit en zakte niet maar reed verder prima op benzine en LPG. Nog van alles nagelopen, maar niets gevonden. Als je wat vacuumslangen van het gasklephuis lostrok, veranderde er niets aan de loopt. Dan maar weer eens de accupool los voor een reset. Het resultaat was dat het stationair weer normaal was en het lampje was natuurlijk uit. Maar na starten loopt ie eerst even op benzine en dat doet ie nu ineens niet best. Trekt je in zijn drie door op benzine, dan houdt ie er net voor de 4000 toeren mee op. Schakelt ie over op LPG dan loopt ie zo goed als normaal. Het lambdalampje is nog uit. Vandaag (helaas niet eerder) maar even uitgelezen en daar kwam een foutcode 232 uit. Dat kan een aantal dingen zijn: te veel of te weinig brandstof, lambda sonde fout.

Het hele verhaal geeft aan dat ik al heel wat standaard zaken en onderhoud heb gedaan, maar nu een beetje out of options ben. Lambda sonde defect? Toch ergens een vacuum lek (al vaak gecontroleerd)? Benzine injectoren niet ok? Als ie het doet rijdt ie geweldig en heeft ons nog nooit laten staan. Mijn dochter is er gek mee en gebruikt als vervoer, trekpaard en camper. Maar de uitdaging en hobby voor mij blijft dat alles goed werkt.
Wie heeft tips om dit goed te krijgen?

groeten
Vincent

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • wp001
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.