1995 Volvo 960, elektrische bestuurdersstoel beweegt eenzijdig
1995 Volvo 960, elektrische bestuurdersstoel beweegt eenzijdig
Vandaag het "bekende" probleem bij de elektrische stoelen van de 960 verholpen, namelijk het maar eenzijdig naar voor of achter bewegen van de stoel.
Bij mij betrof het de bijrijderszijde van de bestuurdersstoel (tegen de console) deze werd niet meer aangedreven. Op internet is veel te lezen over dit probleem en er staan 2 duidelijke YouTube filmpjes online waarin dit probleem wordt uitgelegd.
Om uit te sluiten dat het niet de motor of aandrijving op de rails is, kun je even met de kabel spelen en kijken of de slede dan wel wordt aangedreven. De binnenkabel is net iets te kort, waardoor die soms uit de motor of aandrijving op de slede schuift.
Vaak wordt aangegeven dat je de stoel moet verwijderen, echter is dat niet geheel noodzakelijk. Wanneer je de zitting van de stoel in de hoogste stand zet kun je er redelijk goed bij. Bij mij was dat ook de enigste keuze, want de stoel zat vast in de achterste stand en dan kun je erg lastig bij de achterste bevestigingsbouten. Ik heb het eea gedemonteerd met een 1/4" ratelsetje, maar een flexibele 8mm schroevendraaier was allicht praktischer geweest.
De beschreven slede wordt aangedreven door de middelste motor en de kabel aan de bijrijderszijde drijft ook de slede aan aan die zijde. Deze kabel betreft een kunststof omhulsel met binnenin een vierkante stalen aandrijfkabel. Het kunststof omhulsel is aan het uiteinde voorzien van een stalen huls, welke in de motor wordt geklemd door een U-vormig beugeltje op de motor.
Dit beugeltje zit vast met 2 boutjes, dopje 8, waarbij de voorste goed benaderbaar is met een ratel met een paar verlengstukken zodat je vanaf de console kunt ratelen. Het achterste boutje hoeft alleen een paar slagen los (ratel met kniestuk en dopje) om het beugeltje te kunnen draaien.
Nadat het omhulsel/kabel los is dien je het uiteinde te verwarmen en dan kun je die eraf schuiven. Het kunststof omhulsel moet je met ca. 10mm inkorten, op die manier steekt de interne kabel dieper in de motor en verlies je niet meer de aandrijving. Wanneer je een stukje omhulsel hebt afgesneden verhit je het losse uiteinde weer en schuif je het terug op het omhulsel.
Hierna kun je het omhulsel weer terug monteren, wel even opletten dat de aandrijfkabel goed in het omhulsel zit en je voelt dat die in de aandrijving van de slede grijpt.
Alles weer terug gemonteerd en aangedraaid zouden beide sledes weer aangedreven moeten worden. Wel is het aan te bevelen de stoel eerst goed recht te zetten wanneer de kabel nog los is.
Wat mij nog rest is het goed kalibreren van de sledes oftewel dat ze beide recht staan. Iemand hier een goede instructie voor hoe je dit dient te doen?