Koelvloeistoflekkage, koppakking, turbo of oliekoeling
Koelvloeistoflekkage, koppakking, turbo of oliekoeling
Hoi Allemaal,
Sinds aan jaar of 6 ben ik de gelukkige bezitter van een 940 bouwjaar 1997. Sinds de aanschaf raakt hij koelvloeistof kwijt. Nogal onregelmatig. Druksetje gekocht om bij koude motor te kijken waar de koelvloeistof of de lucht vandaan kwam. Eerste keer meteen raak, zo'n beetje alle slangenklemmen zaten te los. Kort daarna weer lekkage: kachelkraan lek, vervangen. Na een tijdje weer, een niet te vinden lek, maar uiteindelijk bleek de warme radiator lek aan de koelwaterkant, maar vrijwel onzichtbaar, alleen een heel klein wolkje bij een warme radiator, verraadde na lange tijd het lek. Na een tijdje weer, nu was de waterpomp aan de beurt, vervangen en meteen de distributie gedaan. Daarna nog steeds na 1000 km af en toe een kopje weg. Kachel riekt al sinds de aanschaf naar schimmel, dus nu de kachel uit het circuit gehaald en nog steeds geen resultaat.
Blijft voor mij over als verdachte
1) turbo-koeling inwendig,
2) de oliekoeling/verwarming bij het oliefilter en
3) de koppakking.
Heeft iemand ooit een van de eerste twee meegemaakt. Dus een inwendig koelvloeistoflek bij de Turbo of bij het oliefilter??? Als niemand dat ooit heeft gehad, ga ik maar aan de slag met een nieuwe koppakking.
Alvast dank voor het delen van eventuele kennis.
Groet Reinier