Motor slaat niet aan. Opgelost.
Motor slaat niet aan. Opgelost.
Medeliefhebbers
Na 13 jaar een 740 rijden, is de familie onlangs uitgebreid. De oude citroen xsara waarin dochterlief rondrijd vindt het trekken van paardentrailers niet (meer) leuk. Dus......een oude volvo. Het is een 940 Polar uit juli 98. Een van de allerlaatsen. Prachtige rood paarse kleur, op G3 en mag 1800 kg trekken. Wel behoorlijk wat km gedraaid en wat TLC nodig. Maar wat rijdt dat ding strak, stil en vlot. Zeker een verschil met de 740 uit 86. Van binnen leder en heel netjes. Dus dochter en papa happy, tot vandaag.
Vanmorgen starten, maar slaat niet aan. Gaat gewoon rond. Nog een tijdje doorgestart terwijl die aan het infuus van de 740 stond, maar niet aanslaan. Nog even een tijdje de accu los gehad voor een reset (moet toch wat), maar geen resultaat. Er zit een Vialle LPG installatie in (volgens de sticker op het luchtfilter), met binnen zo'n kermis licht knopje. Tijdens het starten heb ik die nog op benzine (rode lampje?) gezet, maar geen resultaat. Volgens mij start ie sowieso op benzine. Verder heb ik weinig kaas gegeten van zo'n installatie. Mijn 740 heeft een simpele verdamper/venturie met een mechanische schakelaar en start altijd op gas. Volgens mij is het enige elektronische een omschakel relais. Dat begon ik net te snappen.
Ik begrijp dat dit probleem van alles kan zijn, maar wellicht is er een simpele oplossing of in ieder geval goede ideeën. Het gaat trouwens om de TT-BD-34. Bekend hier?
Alvast bedankt, ook namens Dagmar
Vincent
Na wat lezen bedenk ik mij iets. Tijdens onderzoek onder het stuur kwam ik een origine sleutel tegen. Met een een tayrapje vastgezet aan een plastic ring. Ik dacht een reserve sleutel oid en dus weggehaald. Net de sleutel weer teruggestopt en de motor start gewoon weer. De startbeveiliging zat dus in de weg. Wel een bijzondere manier van oplossen. Ben benieuwd of dat ook anders kan.