olielek en olie automaat vervangen
olielek en olie automaat vervangen
Hallo,
Ik ben sinds vorige zomer in bezit van een 740 GLE uit 1984 met automatische transmissie. Een ZF22 dus die de wagen aandrijft. De wagen had net 90.000km gelopen en hij staat keihard. Geen laswerken in het verleden en ook geen te voorzien. De wagen stond in een verwarmde garage onder de woning. Een zaligheid om in te rijden.
Hij had wel wat achterstallig onderhoud en het schuifdak zat geblokkeerd. Onderhoud is intussen up to date en ook het schuifdak kreeg ik weer mooi zoals het hoort.
Nu heb ik gemerkt dat er olie lekt tussen motor en versnellingsbak. Ik vermoed dus de achterste krukaskeerring??
En ook zou de olie van de automaat vervangen moeten worden. Hij schakelt perfect, maar ik las dat dat toch om de zoveel tijd dient te gebeuren.
Ik heb met geen van beide ervaring, dus alle tips welkom.
Ik zag op een youtube filmpje dat je eerst de olie in de bak zelf dient te legen en eenzelfde hoeveelheid er opnieuw ingieten. Daarna een slang koppelen aan de oliekoeler naast de radiator, en dan de motor starten. En terwijl de pomp de oude olie eruit pompt, giet je nieuwe olie erop. Indien nodig af en toe de motor uitzetten om te voorkomen dat de bak met te weinig olie draait.
Doen jullie dat ook zo, of zijn er betere methodes?
Voor het vervangen van de krukaskeerring, moet de versnellingsbak er daarom vanonder? Zijn hier speciale vereisten, tools, weetjes?? Is dit alleen te proberen zonder ervaring? Of toch maar niet??
Benieuwd hoe jullie erover denken.