koelvloeistof verdwijnt, radiatorslangen blijven lauw
koelvloeistof verdwijnt, radiatorslangen blijven lauw
Vandaag trof ik een nagenoeg leeg expansievat aan. Ongeveer 3/4 liter bijgevuld, toen was het niveau weer tussen min en max in.
Nu ben ik op zoek naar de oorzaak. Enige constateringen:
- De interieurverwarming wordt wel voelbaar warm bij de roosters, maar het is niet zo dat het echt merkbaar warm wordt in de auto. Ook als ik de temperatuur op 26 graden zet merk ik weinig verschil met op 20 graden zetten, behalve dat de blower (op AUT) harder gaat blazen. De lucht uit de roosters wordt dan niet voelbaar warmer.
- De temperatuurmeter in het dashboard staat net iets uit het midden, naar warm toe.
- Onder de bestuurdersmat is het vochtig, maar ik kan nog niet echt met zekerheid zeggen of dit water of koelvloeistof is.
- Na een flinke rit (90 km) voelde ik dat de bovenste radiatorslang vrij zacht blijft en ook niet echt heet is. Gewoon met de hand vast te houden.
- Ik zie geen duidelijke sporen van lekkage bij de radiator, expansievat of rondom de waterpomp.
- Het systeem lijkt geen druk op te bouwen. Na de voornoemde rit van 90 km kon ik zonder probleem de dop van het expansievat losdraaien. Geen gesis.
- Bij koude motor komt de motor op een normale manier op temperatuur, niet opvallend snel of langzaam. Waarbij de temperatuurmeter dus uiteindelijk steady iets rechts van het midden blijft staan.
Ik verdenk zelf de thermostaat. Heb nog een thermostaat van een Volvo 850 liggen (Gates). Is deze zonder meer uitwisselbaar of moet ik iets anders bestellen?
Of moet ik eerder aan een verstopping denken?