10W-40 of 15W-40 | opgelost | resonantie door alu dynamo bussen
10W-40 of 15W-40 | opgelost | resonantie door alu dynamo bussen
Goede vrijdag,
Het is mijn ervaring dat er maar weinig discussies zijn die meer polariserend werken op fora dan discussies over olie.
Daarom op voorhand alvast de waarschuwing: dit wordt een discussie over olie.
Bij voorkeur gebaseerd op feiten, het valt echter niet uit te sluiten dat feiten verward gaan worden met meningen. Mocht je na het lezen van deze inleidende woorden al een negatieve emotie op voelen komen, dan adviseer ik je om niet verder te lezen. Druk op de 'terug' knop en ga iets doen waar je meer voldoening van krijgt. In alle andere gevallen: veel leesplezier en als je iets zinvols bij wilt dragen dan lees ik het graag.
De situatie: tijdens de laatste oliewissel heb ik onze 940 met B200F motor getrakteerd op een mooie 5W-40 olie. Deze olie heb ik in overleg met de fabrikant van de olie gekozen om de smering van de motor na een koude start sneller op gang te brengen.
De vrees dat deze olie in warme toestand mogelijk te dun zou zijn is ongegrond omdat de viscositeit bij 100° C hoger is dan die van menig 10W-40 olie. De olie lijkt kwalitatief goed genoeg te zijn om niet na een paar duizend kilometer al gedegradeerd te zijn tot een 5W-30 olie o.i.d.
Tot begin van deze week heb ik geen problemen ervaren met deze olie, totdat ik deze week tijdens de rit naar mijn werk geconfronteerd werd met een luid klepperend geluid uit de motor bij ongeveer 1250 onbelaste toeren. Dit geluid kwam mij al bekend voor van een eerdere 740 en 940 die we hebben gehad: kantelende zuigers. Dit fenomeen an-sich baart mij verrassend genoeg geen zorgen omdat ik weet dat de blokken van onze auto's daar heel oud mee kunnen worden. Ik vind het alleen een echt kl*te geluid om te horen. Het geluid vind ik zo vervelend dat ik zelfs overweeg om weer van de 5W-40 af te stappen. Met de reeds genoemde 740 en 940 heb ik de ervaring opgedaan dat die ook luid begonnen te klepperen wanneer het blok gevuld was met 5W-40.
Als het dan geen 5W-40 moet zijn, wat dan wel. Blijkbaar is de 5W in koude / half warme toestand niet viskeus genoeg om het klepperende geluid voldoende te dempen. Gaat een goede 10W-40 of een 15W-40 wel een duidelijk verschil maken? En heeft iemand ervaring naar welke viscositeit ik dan op zoek ben? De 5W-40 die er nu inzit heeft een viscositeit van 90,2 mm2/s bij 40° C (de viscositeit bij lagere temperaturen weet ik niet). Een goede 10W-40 komt makkelijk tot een viscositeit van 100 a 105 mm2/s bij 40° C. En een 15W-40 komt zelfs makkelijk tot een viscositeit van 110 mm2/s bij 40° C. Ik ken de toepassingsgrafiek van Volvo uit het instructieboekje en ik weet dat een 10W-40 de 'standaard' is voor onze auto's. Daarentegen zou een 15W-40 olie toepasbaar zijn bij buitentemperaturen van -15° C tot meer dan 40° C en daarmee ook goed geschikt moeten zijn voor ons (steeds) mildere klimaat. Ook geeft Volvo aan dat 15W-40 de keuze is in zwaardere omstandigheden wanneer de olie bovengemiddeld warm wordt. Komende zomer hoop ik met de Volvo naar Oostenrijk te gaan waar ik dan, dankzij de aanwezigheid van 112 briesende paarden, een paar leuke tochten door de bergen ga maken. Over het algemeen lijken de verkrijgbare 10W-40 oliën van betere kwaliteit te zijn dan de verkrijgbare 15W-40 oliën (welke waarschijnlijk allemaal sowieso beter zijn dan de oliën die bestonden toen onze auto's nieuw waren). Uitzondering daarop lijkt de Castrol GTX 15W-40 te zijn.
Lang verhaal kort: bovenstaande in overweging nemende, welke viscositeit is dan de betere keuze en waarom? Het blok heeft ongeveer 120.000 km gelopen en verbruikt niet of nauwelijks olie.
Alvast bedankt voor het delen van jullie mening feitenkennis.