Koelvloeistof 740
Koelvloeistof 740
Ik heb een 740 gl B230 uit ‘89 paar weken terug liep mijn temperatuur te hoog op. Eenmaal thuis bleek een van de slangen (oud en lek) koelvloeistof te verliezen.
Slang vervangen en dacht probleem verholpen maar kort daarna kwam de temperatuur meter niet hoog genoeg.
Thermostaat vervangen en alles liep weer een tijdje goed tot...... een paar dagen later ik wat onder de kap hoorde sissen en sputteren. Koelvloeistof sputterde via de dop expantievat naar buiten. Dop (originele zwarte Volvo dop) eraf en zag dat het rubber was afgebrokkeld.
Naar automat gegaan en zij hebben op nr plaat een dop gezocht , nieuw groen.
Nu komen we eindelijk tot mijn vraag : sinds die nieuwe dop er op zit lijk ik weer een beetje vloeistof te verliezen, temp zit goed, maar nieuw is dat ook na twee dagen koude motor de druk op het vat blijft en de slangen echt hard van druk blijven.
Ik kan geen lekkage verder ontdekken( flink stuk karton onder auto gehad) en geen aanslag van verdampte vloeistof kunnen vinden, kan ook geen bubbels in vat zien bij stationair lopen en even dop eraf.
Nu staat op mijn oude zwarte originele Volvo dop (waar rubber van vergaan was) 75 KPa en daar zijn de ventielen ook duidelijk zichtbaar.
En vrijwel alle nieuwe doppen zijn minstens 100 of meestal 150 KPa
Kan het probleem daar zitten?
Op De door automat geleverde groene dop staan helemaal geen gegevens, geen product nummers of zelfs druk gegevens.