Klusproject: 940 Estate uit '97
Klusproject: 940 Estate uit '97
Nu we tijdens de lockdown niet weten wat we met onze tijd moeten, heb ik besloten om mijn "droomauto" maar eens voor elkaar te maken. Al jaren rijd ik met plezier een 940 sedan op LPG. Maar nu in sinds kort een eigen huis (met flinke garage!) heb, blijkt dat een sedan voor een nieuwe huiseigenaar eigenlijk niet voldoet. Vaak verlang ik terug naar mijn oude 740 estate, waar wèl een complete IKEA-kast in past. In deze thread wil ik verslag doen van het klusproject dat uiteindelijk mijn Daily Driver (+- 150 km per dag) moet worden.
Een paar maanden ben ik maar eens op zoek gegaan naar een 940 Estate met de flink wensenlijstje: Vialle LPG, turbo, cruise control, werkende airco, volledig leer en M90-handbak. Nergens op het lijstje stond goed onderhouden of met weinig kilometers. Want ondertussen ken ik mijzelf wel: ik koop toch altijd een auto die er net wat slechter is dan verstandig zou zijn, om vervolgens uren aan het sleutelen te zijn om alles weer in goede staat te brengen. Dus zo ging/gaat het ook bij deze...
Uiteindelijk vond ik in de achterhoek een net ogende auto met wat problemen die ik voor een prima prijsje mee kon nemen. Een 940 uit 1997 in donkergroen. Van binnen erg netjes en met 487K op de teller. Maar na een paar honderd kilometer proefrijden kwam ik tot de volgende problemen:
- Voorophanging is versleten
- Stuurhuis en stuurkogels zijn versleten
- Cilinderkop is uitgesteld
- Bruine troep ipv koelwater
- Voor en achterremmen moeten nagekeken worden
- Stofkappen van de remmen aan de voorkant zijn "verdwenen"
- Voorveren zijn doorgezakt / versleten
- Achterschokbrekers zijn op
- Carterventilatie moet gedaan worden
- Het vacuüm de ECC is niet aanwezig, waardoor hij alleen maar op de ramen kan blazen
- Er zit een bonk in het stuur
- Het dakraam lekt iets
Alles bij elkaar wel meer dan ik in één weekendje kan aanpakken. Dus ben ik naar een garage in de buurt gegaan (Volvo Woudenberg) en heb ik daar op de brug samen een lijst opgesteld. Na een weekendje dubben of dit toch niet iets te veel van het goedde was. Heb ik ze gevraagd om de stuurinrichting en de voorophanging te laten aanpakken. Omdat die klussen zonder een brug toch wel erg vervelende gingen worden. De rest heb ik besloten zelf op mijn eigen tempo te doen. De auto is na 2 weken, en een relatief schappelijke rekening van Volvo Woudenberg, bij mij de garage in gegaan. En daar staat hij nu geschorst en onverzekerd te wachten op een flinke makeover. Eerst maar eens een flinke lijst met onderdelen samengesteld waarvan ik zeker wist dat ik ze nodig zou hebben. Vervolgens een flinke bestelling op zowel Autodoc als EstateServices geplaatst. ProTip: Let bij EstateServices op dat je je ledenkorting gebruikt. En bij Autodoc varieert de korting per week. In mijn ervaring is maandag de dag met de hoogste korting, en dat kan wel 36% schelen!
In afwachting van de onderdelen ben ik alvast begonnen met de eerste klus: de remmen, wiellagers en stofkap aan de voorkant. Ik had nog een berg van het remmenspul ooit van een vriend overgekocht, en ook een wiellager en stofkap had ik nog nieuw op de stelling liggen. Schrijfremmen had ik ik al een aantal keer gedaan, maar een wiellager was een eerste keer voor mij. Ik had gelukkig ooit al eens een grote krachtdoppenset gekocht, en ik heb de garage recent voorzien van een perslucht installatie en een slagmoesleutel. Dus die 36mm bout van het wiellager had ik zo los. Vervolgens bleken de stofkappen welliswaar verdwenen te zijn, maar de M8-boutjes hielden nog wel een restant roest vast op de naaf. De drie boutjes waren extreem verroest en van een zeskant was nauwelijks nog iets te zien. De oplossing bleek uiteindelijk: verwijder zo veel mogelijk roest en remstof met remmenreiniger en een staalborstel, en sla vervolgens een 12mm dop over de 13mm zeskant-kop met een flinke hamer. Als de dop dan vastgeslagen zit, kan je de bout zonder problemen losdraaien met een 1/2-ratel. Echter heb je nog wel nieuwe korte M8 boutjes nodig. Die heb ik zelf moeten fabriceren van wat langere M8 bouten en een slijptol. Het in elkaarzetten is volgens de stappen van de Haynes handleiding gedaan en was in minder dan een kwartiertje voor elkaar.
Voor vanavond houd ik het voor gezien. De volgende klus wordt het loshalen van de cilinderkop en alles wat daarbij komt kijken. Ik heb wat foto's bij de naafoperatie bijgevoegd.
P.s: is dit het goede forum, of moet ik dit op een andere plek plaatsen?